أثر استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ في اکتساب المفاهيم الرياضية المضمنة في وحدة النسبة والتناسب من کتاب الرياضيات بالصف السادس الابتدائي بمدينة مکة المکرمة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة أثر فاعلية استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ في اکتساب المفاهيم الرياضية المضمنة في وحدة النسبة والتناسب في کتاب الرياضيات لدى طلاب الصف السادس في مدينة مکة المکرمة. قام الباحث بإعداد اختبار موضوعي – اختيار متعدد – وفقا لمستويات الأهداف المختلفة. وتم اختيار عينة الدراسة بطريقة قصدية من مدرستين مختلفتين حيث تم اختيار شعبتين مختلفتين قصديا من کل مدرسة باستخدام التعيين القصدي لتحديد المجموعتين الضابطة والتجريبية والمکونة من (98) طالبا. تم معالجة البيانات احصائيا عن طريق استخراج المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لأسئلة الاختبار المعد للدراسة واختبار معامل الارتباط الثنائي (ANCOVA) لفحص الفروق في نتائج المجموعة التجريبية والضابطة. وقد توصل الباحث إلى النتائج التالية: وجود فروق ذات دلالة احصائية عند مستوى دلالة (α ≤ 0.05 ) في اکتساب المفاهيم الرياضية لدى طلاب الصف السادس الابتدائي ولصالح المجموعة التجريبية تعزى إلى استخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ. کما أوصى الباحث باستخدام استراتيجية التعلم المستند إلى الدماغ في عملية التعليم وأهمية تدريب المعلمين عليها کأحد الاستراتيجيات الفعالة في عمليتي التعلم والتعلم.
 
الکلمات المفتاحية:
التعلم المستند إلى الدماغ، المفاهيم الرياضية، اکتساب المفاهيم، وحدة النسبة.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
The effect of using Brain-Based Learning Strategy to Acquire    Mathematical concepts in the Unit Proportion Contained                         in Mathematic Book Education for Students                                     in Six Grade in Makkah city
Abstract:
The current study aimed to know the effect of brain-based learning strategy on acquiring the mathematical concepts included in the unit of proportion in the book of mathematics among sixth grade students in Makkah city. The researcher has prepared an objective test - multiple choice - according to the different target levels. The study sample was intentionally chosen from two different schools, where two different divisions were intentionally chosen from each school using intentional designation to determine the control and experimental groups consisting of (98) students. The data were statistically processed by extracting the mean and standard deviations of the test questions prepared for the study and the two-factor coefficient test (ANCOVA) to examine the differences in the results of the experimental and control group. The researcher reached the following results: There are statistically significant differences at the level of significance (α ≤ 0.05) in acquiring mathematical concepts among sixth grade students and in favor of the experimental group due to the use of a brain-based learning strategy. The researcher also recommended using the brain-based learning strategy in the teaching process and the importance of training teachers on it as one of the effective strategies in the education processes.                                                                             
Key words  
Brain -based learning, Mathematical concepts, Acquire concepts, Unit Proportion.

الكلمات الرئيسية