اتجاهات الطلبة وأعضاء هيئة التدريس بالمعهد العالي للأمر بالمعروف والنهي عن المنکر نحو تدريس مقررات العلوم الشرعية باستخدام نظام إدارة التعلم الإلکتروني Blackboard بلاک بورد

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى استقصاء اتجاهات الطلبة وأعضاء هيئة التدريس بالمعهد العالي للأمر بالمعروف والنهي عن المنکر نحو تدريس مقررات العلوم الشرعية باستخدام نظام إدارة التعلم الإلکتروني Blackboard بلاک بورد، والکشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية وفقا لبعض المتغيرات، ولتحقيق ذلک اتبع الباحث المنهج الوصفي المسحي، وقد تکونت عينة البحث من (155) طالبا وطالبة، و (27) عضو هيئة تدريس، وقد تم تصميم مقياسين لقياس الاتجاهات، أحدهما موجه للطلبة اشتمل على (23) فقرة، والآخر موجه لأعضاء هيئة التدريس اشتمل على (25) فقرة. وقد أظهرت النتائج وجود اتجاهات إيجابية للطلبة وأعضاء هيئة التدريس في المعهد العالي للأمر بالمعروف والنهي عن المنکر نحو تدريس مقررات العلوم الشرعية باستخدام نظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد، وذلک بمتوسط حسابي مقداره (3.59) لاتجاهات الطلبة، ومتوسط حسابي مقداره (3.45) لاتجاهات أعضاء هيئة التدريس. کذلک کشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين استجابات الطلبة نحو تدريس مقررات العلوم الشرعية باستخدام نظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد تعزى لمتغيرات (النوع – البرنامج الدراسي)، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائیة تعزى لمتغير (القسم العلمي) لصالح طلبة قسم الدورات التدريبية. أيضا کشفت عن عدم وجود فروق دالة إحصائيًّا عند مستوى دلالة (0.05 ≥ α) بين استجابات أعضاء هيئة التدريس نحو تدريس مقررات العلوم الشرعية باستخدام نظام إدارة التعلم الإلکتروني بلاک بورد تعزى لمتغيرات (الدرجة العلمية – الخبرة – القسم العلمي).
 
الکلمات المفتاحية: المعهد العالي للأمر بالمعروف والنهي عن المنکر، العلوم الشرعية، التعلم الإلکتروني، بلاک بورد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Attitudes of students and faculty members at the Higher Institute for Enjoining Good and Forbidding Evil towards teaching Sharia science courses using the Blackboard Blackboard Electronic Learning Management System
Abstract
The study aimed at investigating the trends of students and faculty at the Higher Institute for the Promotion of Virtue and Prevention of Vice towards teaching Islamic science courses using the Blackboard Blackboard e-learning management system, and to detect differences of statistical significance according to some variables, and to achieve this follow the descriptive descriptive approach, The research sample consisted of (155) students and 27 faculty members, and two measures of direction were designed, one directed at students with 23 paragraphs, and the other for faculty members with 25 paragraphs. The results showed positive trends for students and faculty at the Higher Institute for The Promotion of Virtue and Prevention of Vice towards teaching Islamic science courses using the Blackboard e-learning management system, with a mathematical average of (3.59) for student trends and a mathematical average of (3.45) for faculty trends. It also revealed that there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) between students' responses to the teaching of Islamic science courses using the Blackboard e-learning management system due to variables (type - course), while there are differences of statistical significance attributable to the variable (scientific section) for the students of the course section. It also revealed that there are no statistically significant differences at the level of significance (0.05 ≥ α) between faculty responses to the teaching of forensic science courses using the Blackboard e-learning management system attributable to variables (degree, experience, scientific department).
 
Keywords: Higher Institute for The Promotion of Virtue and Prevention of Vice, Islamic Sciences, E-Learning, Blackboard

الكلمات الرئيسية