تقويم الأداء التدريسي لمُعلمي الإعاقة الفکرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت الدراسةُ التعرُّف إلى واقع الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفکرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة، والکشف عن الفروق بين أداء معلمي الإعاقة الفکرية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة التي هي حسب متغيرات (المؤهل العلمي، وعدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية). استخدمت بطاقة الملاحظة کأداة لإجراء الدراسة تضمَّنت ثلاثة مهارات رئيسة (التخطيط، التنفيذ، التقويم). تکوَّنت عينة الدراسة من معلمي ذوي الإعاقة الفکرية بالمرحلة الابتدائية بمدينة بُرَيدة تمَّ اختيارهم بطريقة العينة العشوائية، والبالغ عددهم (54) معلمًا. توصَّلت الدراسة إلى أن مستوى الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفکرية للمرحلة الابتدائية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة في مجالات التخطيط والتنفيذ والتقويم جاء بدرجة تحقُّق متوسط، حيث جاءت في المرتبة الأولى مهارةُ التنفيذ، ثم مهارةُ التقويم، وأخيرًا مهارة التخطيط. کما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفکرية في ضوء المهارات التدريسية اللازمة تُعزَى لمتغير المؤهل العلمي لصالح ذوي المؤهل العلمي بکالوريوس إعاقة فکرية، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين متوسطات الأداء التدريسي لمعلمي الإعاقة الفکرية تعزى لمتغيري عدد سنوات الخبرة، وعدد الدورات التدريبية.
الکلمات المفتاحية: تقويم، الأداء التدريسي، الإعاقة الفکرية، المرحلة الابتدائية، المهارات التدريسية.
 
Evaluating the Teaching Performance of Intellectual Disability Teachers for the Primary School in the Light of the Necessary Teaching Skills
ABSTRACT
  The study aimed to identify the reality of the teaching performance of intellectual disability teachers for the primary school in the light of the necessary teaching skills. It also aimed to reveal the differences between the intellectual disabilities performance teachers in the light of the necessary teaching skills, according to (academic qualification, experience years and training courses). To achieve the study goals, a checklist observation was used as a tool for the study, which included three main skills (planning, implementation, and evaluation). The sample consisted of (54) intellectual disabilities teachers in the primary school in Buraydah, who were chosen randomly. The study results were revealed that the level of teaching performance for intellectual disability teachers was medium. The implementation skills ranked firstly, the evaluation skills ranked secondly, while planning skills ranked finally. Also the results showed that there were statistically significant differences among the averages of the teaching performance of intellectual disabilities teachers due to the scientific qualification variable in favor of (Intellectual Disability Bachelor). There were no statistically significant differences among the averages of the teaching performance of intellectual disabilities teachers due to experience years, and the training courses variables.

الكلمات الرئيسية