أثر تصميم بيئة تعلم إلکترونية تکيفية وفقاً لأسلوب التعلم (فردي-جماعي) والأسلوب المعرفي (معتمد-مستقل) على تنمية مهارات إنتاج المقررات الإلکترونية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أثر تصميم بيئة تعلم الکترونية تکيفية وفقاً لأسلوب التعلم (فردي-جماعي) والأسلوب المعرفي (معتمد-مستقل) على تنمية مهارات إنتاج المقررات الإلکترونية لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتکونت عينة البحث من (40) طالب من طلاب الفرقة الرابعة شعبة تکنولوجيا التعليم، تم توزيعهم إلى مجموعتين تجريبيتين وفقاً للأسلوب المعرفي (معتمد-مستقل) عن المجال الادراکي، (المجموعة التجريبية الأولى) ذوي الأسلوب المعرفي المعتمد على المجال الادراکي درست وفق أسوب التعلم الجماعي، (المجموعة التجريبية الثانية) ذوي الأسلوب المعرفي المستقل عن المجال الادراکي درست وفق أسلوب التعلم الفردي، وأسفر البحث عن مجموعة من النتائج وهي: وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التحصيل المعرفي، وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات إنتاج المقررات الإلکترونية لطلاب المجموعة التجريبية الأولى الذين درسوا بيئة التعلم الالکتروني التکيفي وفق أسلوب التعلم (الفردي)، وطلاب المجموعة التجريبية الثانية الذين درسوا بيئة التعلم الإلکتروني التکيفي وفق أسلوب التعلم (الجماعي) لصالح التطبيق البعدي، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى، وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطي التطبيقين البعديين لاختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات إنتاج المقررات الالکترونية لطلاب المجموعة التجريبية الأولى الذين درسوا بيئة التعلم الإلکتروني التکيفي وفق أسلوب التعلم (الفردي)، وطلاب المجموعة التجريبية الثانية الذين درسوا بيئة التعلم الإلکتروني التکيفي وفق أسلوب التعلم (الجماعي) في التطبيق البعدي، لصالح المجموعة (التجريبية الثانية).
 
الکلمات المفتاحية:
التعلم الإلکتروني التکيفي- أسلوب التعلم- الأسلوب المعرفي- المقررات الإلکترونية. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
 
The Effect of Designing an Adaptive E-Learning Environment according to the Learning Style (Individual-Group) and the Cognitive Style (Dependent-Independent) in Developing E-Courses Production Skills among the Instruction Technology Students      
 
Dr. Hisham Sobhy Ahmed Ali
 
A Lecturer of Curriculum and Instruction Technology,
 Faculty of Education in Dakahlia, Al-Azhar University
 
    The present study aimed at identifying the effect of designing an adaptive E-learning environment according to the learning style (individual-group) and the cognitive style (dependent-independent) in developing the e-courses production skills among the instruction technology students. The sample of the study consisted of (40) students randomly selected from the fourth year, instruction technology students at the Faculty of Education in Dakahlia, Al-Azhar University. They were assigned to two experimental groups: The first experimental group that studied via the cognitive style (dependent-independent) that depended on the cognitive domain according to the group learning style, whereas the second experimental group studied via the independent cognitive style according to the individual learning style. The study adopted both the descriptive analytical and quasi-experimental designs. The researcher prepared and used the following instruments:(1) The cognitive achievement test for measuring the cognitive domain of the e-courses production skills, (2) a checklist for measuring the practical performance and (3) the embedded figures test. Results of the study revealed that there was statistically significant difference at the level (0.05) between the pre and post administration of the cognitive achievement test and the checklist for measuring the practical performance in favor of the first experimental group. Also, there was statistically significant difference at the level (0.05) between the post administration of the cognitive achievement test and the checklist for measuring the practical performance in favor of the second experimental group that studied via the independent cognitive style according to the individual learning style. The study recommended using the adaptive e-learning in developing e-courses production skills.                                                                            
 
Key Words: The Electronic Adaptive Learning - Learning Style - The Cognitive Style - and the E-Courses.
 

الكلمات الرئيسية