تصميم برنامج تدريبي وفق الإحتياجات المهنية وقياس أثره على تنمية کفايات حل المشکلات والرضا عن التدريب لدى مدراء الإدارات التعليمية بولاية الخرطوم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى قياس أثرتصميم برنامج تدريبي قائم على الإحتياجات في تنمية الکفايات المهنية للإدارة التعليمية، واتبع الباحث منهج البحث التطويري للتحقق من صحة فروض البحث، وقد تم تطبيق البحث على عينة مکونة من 20 متدرباً ومتدربة من مدراء الإدارات التعليمية بولاية الخرطوم السودانية (مجموعة تجريبية واحدة)، وقد تم اعداد قائمة بالکفايات المهنية في الإدارة التعليمية الأساسية ومؤشراتها الفرعية تمت الإجابة عليها من قبل مدراء الإدارات التعليمية ومن في حکمهم لتحديد إحتياتهم التدريبية بولاية الخرطوم. وبناءا على ذلک تم تحديد الموضوعات الخاصة بالبرنامج التدريبي المقترح، کما تم إعداد أدوات البحث التي شملت اختبارًا لقياس الکفايات المتعلقة بمهارات حل المشکلة، وإعداد مقياس للرضا عن التدريب، وتم التحقق من صدق وثبات أدوات البحث، وتم تطبيق أدوات البحث بعديًا. وبعد تطبيق تجربة البحث والتحليل الاحصائي بالطرق المناسبة کشفت النتائج عن وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05 ≥ α) بين متوسطي درجات المتدربين في إختبار حل المشکلات والمتوسط الإفتراضي (75%) لصالح البرنامج التدريبي، ووجود فرق بين متوسطي درجات مقياس الرضا والمتوسط الإفتراضي 80% (4 من 5) على سلم ليکارت الخماسي لصالح التطبيق البعدي. وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام ببرامج التدريب المهنية لمدراء الإدارات التعليمية ومساعديهم في السودان سعيا لتحقيق أهداف التغير التربوي المنشودة، والنهوض بمخرجات التعليمية التعليمية وإعادة تأهيل النظام التعليمي في السودان.
الکلمات المفتاحية: الکفايات المهنية، التغير التربوي، الإحتياجات المهنية، التدريب، والرضا عن التدريب
 
 
 
 
 
 
Designing a Training Program According to the Professional Needs and Assessing its Effect on Developing Problem Solving Competencies and Satisfaction with Training Among Khartoum State Educational Administrators
Dr. Alajab Mohammed Alajab Ismail
Arabian Gulf University (Kingdom of Bahrain)
alagabm@agu.edu.bh
Abstract
The current research aims to assess the effect of designing a training program based on professional needs on developing problem-solving competencies and satisfaction with training among Khartoum State Educational Administrators. The researcher used the developmenta research methodology on a sample of 20 trainees from educational administrators from the Khartoum State of Sudan who attended a training workshop on developing educational administration professional competencies held in the Arabian Gulf University –Kingdom of Bahrain. A list of indicators of the professional competencies in educational administration had been prepared and answered by the adimistrators of the educational administrators and their equivalents at Khartoum State to determine their training needs, accordingly, the topics for the proposed training program were identified. The research tools included an achievement test to measure competencies related to problem-solving skills and satisfaction with training scale to assess trainees’ satisfaction with the training experience. The validity and reliability of these tools were verified and administrated on the sample at the end of the training program. After applying the research experiment, the collected data was interred into SPSS software; the appropriate analysis methods and tests were used. Data analysis results revealed statistically significant differences at the level of (0.05 ≥ α) between the mean scores of the trainees in the problem-solving test and the proposed mastery level mean of (75%) in favor of the training program, it was also revealed statistically significant differences between the mean scores of the satisfaction with training scale and the proposed mean average of 80% (4 out of 5) at the level of (0.05 ≥ α) for the post-application. The study recommended that attention should be paid to vocational training for Sudanese educational administrators who assigned to lead the desired educational change, advancing the educational and learning outcomes and participated in the rehabilitating of the Sudanese educational system.
Keywords: Professional Competencies, Educational Change, Professional Needs, Training, and Satisfaction with Training
 

الكلمات الرئيسية