تقويم الجانب التخصصي في برنامج بکالوريوس التربية الإسلامية، من وجهة نظر طلبة التبادل الطلابي جامعة مرمرة (ترکيا)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى تقويم الجانب التخصصي في برنامج بکالوريوس التربية الإسلامية، من وجهة نظر طلبة التبادل الطلابي من جامعة مرمرة بترکيا. استخدم فيها المنهج الوصفي، وتکونت العينة من (32) طالبا وطالبة من الذين التحقوا بالبرنامج في الأعوام من 2015-2018. استخدمت في الدراسة استبانة مکونة من (48) عبارة، موزعة على أربعة محاور، هي: الأهداف والمحتوى، وطرق التدريس والأنشطة التعليمية، وأساليب التقويم. وتضمن المحور الخامس المقررات الدراسية في الجانب التخصصي التي يقدمها قسم العلوم الإسلامية. کذلک تضمنت خمسة أسئلة مفتوحة. وللتأکد من صدق الاستبانة عرضت على مجموعة من المختصين في التربية والعلوم الإسلامية. وأجريت عليها عمليت الثبات، حيث بلغ معامل الفاکرونباخ (81.) وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: رأى المستجوبون أن محوري المحتوى، والمقررات الدراسية تحققا بدرجة کبيرة، بينما المحاور الأخرى وهي: أهداف الجانب التخصصي، وطرق التدريس، وأساليب التقويم تحققت بدرجة متوسطة. کذلک اعتبروا أعضاء هيئة التدريس الذين يدرسون المقررات التخصصية هم أبرز جوانب القوة في البرنامج، وأن أهم الصعوبات التي واجهتهم هي صعوبة فهمهم لبعض أعضاء هيئة التدريس؛ لاستخدامهم العامية في الحديث، ومن الصعوبات التي واجهتهم أيضا سوء التغذية وصعوبة المواصلات.
الکلمات المفتاحية: تقويم، الجانب التخصصي، التبادل الطلابي.
 
 
 
 
 
Abstract
Evaluation of the specialized aspect of the BA program in Islamic Education, from the point of view of student exchange students, Marmara University (Turkey)
Dr.Sulaiman bin Ali Al-Shueili, Dr. Mohsen bin Nasser Al-Salmi, Dr. Mabrouk al Mansouri
Faculty of Education - Sultan Qaboos University
 
The aim of this study was to evaluate the specialized aspect of the BA program in Islamic Education, from the perspective of students of student exchange from the University of Marmara, Turkey. The descriptive approach was used. The sample consisted of (32) male and female students who joined the program in the years 2015-2018. The questionnaire consisted of (48) words, divided into four axes: objectives and content, teaching methods, educational activities, and evaluation methods. It also included five open questions. To ascertain the veracity of the questionnaire, it was presented to a group of specialists in education and Islamic sciences. The process of constancy was carried out, with the coefficient of Alpha Crombach which amounted to (81). The study reached a number of results, the most important of which were: The respondents felt that the main points of the content and the curricula achieved a great deal, while the other axes are: the objectives of the specialized side, the teaching methods and the evaluation methods were achieved to a medium degree. They also considered the faculty members who study the specialized courses as the most important aspects of the program. The most important difficulties they encountered were the difficulty of understanding some faculty members, their use of the vernacular in talking, and the difficulties faced by malnutrition and transport difficulties.
 
Keywords: evaluation, specialist side, student exchange.
 

الكلمات الرئيسية