ااثر برنامج second life ( سکند لايف فى تحفيز طلبة کلية التربية الاساسية على التعلم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

دفت الدراسة إلى التعرف على مدى وعي طلبة کلية التربية الأساسية ببرنامج سکند لايف، وأثر استخدامه على العملية التعليمية، والمعوقات التي تواجه استخدامه في العملية التعليمية، وأثر متغيري الجنس والعمر في ذلک، واستخدم البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم جمع البيانات من خلال استبانة طبقت على عينة تکونت من (٢٢١ ( طالباً وطالبة من الطلبة الذين يدرسون مقرر طرق تدريس الحاسوب في کلية التربية الأساسية بدولة الکويت. وأظهرت النتائج أن (٦,٢٣ (%من عينة الدراسة لديهم معرفة حول برنامج سکند لايف، وأن (٠,٥٦ (%لديهم ميل إلى مشارکة زملائهم في استخدامه، وأن (٢,٥٢ (%من عينة الدراسة يفضلون استخدامه في تعلُم المقررات الدراسية المختلفة، وأن بعض أعضاء هيئة التدريس لديهم المهارات الکفاية لتدريس المقررات من خلاله. کما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (05.0 (بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول مدى الوعي ببرنامج سکند لايف، وأثر استخدامه على العملية التعليمية، ومعوقات استخدامه في العملية التعليمية تعزى لمتغير الجنس لصالح الذکور. کما توجد فروق بين متوسطات أفراد عينة الدراسة حول مدى الوعي ببرنامج سکند لايف تعزى لمتغير العمر لصالح ذوي الفئة العمرية الأکبر، بينما لا توجد فروق حول أثر استخدام ببرنامج سکند لايف على العملية التعليمية، ومعوقات استخدامه في العملية التعليمية تعزى لمتغير العمر. الکلمات الافتتاحية: سکند لايف- الکويت. Abstract: This study aims at identifying the extent of awareness of the students at the Faculty of Basic Education of second life program in addition to its influence on the educational process, the obstacles that may be faced while using it and the effect of gender and age on this. This study adopts the analytical descriptive approach. Data are collected through a questionnaire applied on the sample of the study which consisted of (221) male and female students who study the syllabus of computer teaching methods at the Faculty of Basic Education in Kuwait. The results of the study show that (23.6%) of the study sample are aware of the second life program, that (65.0%) have the tendency to use it with their colleagues, that (52.2%) prefer using it to learn different academic syllabus. Also, the results of the study display that some staff members have the sufficient skills to teach syllabus through this program. In addition, the results show that there are statisically significant differences at the significance level (0.05) among the averages of the study sample individuals concerning the extent of their awareness of the second life program, its impact on the educational process, and the obstacles of using it in the educational process due to gender variable in favor of males. There are also differences among the averages of the study sample individuals concerning the extent of their awareness of the second life ١٠٠٤ program, its impact on the educational process, and the obstacles of using it in the educational process due to the variable age in favor of the older categories. There are no differences concerning the extent of awareness of the second life program, its impact on the educational process, and the obstacles of using it in the education due to the variable age. Key words: Second Life, Kuwait

الكلمات الرئيسية