أثر التفاعل بين إستراتيجية التعلم الإلکتروني التشارکي وحجم المجموعات على التحصيل المعرفي ومهارات إنتاج الإنفوجرافيک لدى طلاب تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدف البحث إلى معرفة أثر التفاعل بين إستراتيجية التعلم الإلکتروني التشارکي (المنتج التشارکي/محاکاة التعلم التشارکي) وحجم المجموعات (صغيرة/متوسطة) على التحصيل المعرفي ومهارات إنتاج الإنفوجرافيک لدى طلاب تکنولوجيا التعليم، وتکونت عينة البحث من (40) طالب من طلاب الفرقة الأولى شعبة تکنولوجيا التعليم، تم توزيعهم على أربع مجموعات وفقا لمتغير حجم التشارک، وأسفر البحث عن مجموعة من النتائج وهي: وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات الطلاب المجموعة التي درست بإستخدام إستراتيجية المنتج التشارکي ودرجات الطلاب الذين درسوا بإستخدام إستراتيجية محاکاة التعلم التشارکي في القياس البعدي لإختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات إنتاج الإنفوجرافيک لصالح المجموعة التي درست بإستخدام إستراتيجية المنتج التشارکي، وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطي درجات طلاب مجموعة التشارک صغيرة الحجم ودرجات طلاب مجموعة التشارک متوسطة الحجم في القياس البعدي لإختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات إنتاج الإنفوجرافيک لصالح مجموعة التشارک صغيرة الحجم، عدم وجود فرق دال إحصائياً عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعات الأربع في القياس البعدي لإختبار التحصيل المعرفي وبطاقة ملاحظة الأداء العملي لمهارات إنتاج الإنفوجرافيک ترجع إلى أثر التفاعل بين إستراتيجيات التعلم الإلکتروني التشارکي (المنتج التشارکي/محاکاة المنتج التشارکي) وحجم مجموعات التشارک (صغيرة/متوسطة)، وقدم البحث عدد من التوصيات والمقترحات في ضوء تلک النتائج.
 
 
 
 
الکلمات المفتاحية:
إستراتيجية المنتج التشارکي- إستراتيجية محاکاة التعلم التشارکي- الإنفوجرافيک- حجم المجموعة.  
The Effect of the interaction between the collaborative E - Learning Strategy and the size of the groups on the cognitive achievement and the skills of the production of the Infographics at the students
of educational technology
 

Dr. Hesham Sobhy Ahmed
Lecturer of Educational Technology
Faculty of Education, Dakahlia - Al-Azhar University
 
 

Abstract
The aim of this research was to find out the effect of the interaction between the Collaborative E-Learning Strategy (collaborative product / collaborative learning simulation) and the size of the groups (small / medium) on the cognitive achievement and the skills of the production of the infographics at the students of educational technology. The research sample consisted of (40) students of the grade one of the Educational Technology division, divided into four groups according to the size of the partnership. The results of the study were: There is a statistically significant difference at (0.05) level between the students’ mean scores of the group studied by using the collaborative product strategy and the students’ mean scores of the group studied by using the collaborative learning simulation strategy in the post scale of the  cognitive achievement test and the practical performance note of the skills of the design and production of the Infographics in favor of the group who studied using the collaborative  product strategy.
There is a statistically significant difference at (0.05) level between the students’ mean scores of the small-size group participants and the medium-size group participants in the post scale of the  cognitive achievement test and the practical performance note of the skills of the design and production of the Infographics in favor of the small-size group participants.
There is no statistically significant difference at (0.05) level among the students’ mean scores in the four groups in the post scale of the  cognitive achievement test and the practical performance note of the skills of the design and production of the Infographics. This is due to the effect of the interaction between the Collaborative E-Learning Strategy (collaborative product / collaborative learning simulation) and the size of the groups (small / medium). The research presented a number of recommendations and suggestions in the light of these results.
 
Key words:
Collaborative Product Strategy - Collaborative Learning Simulation Strategy -Infographics - Group Size.

الكلمات الرئيسية