فاعلية تدريس وحدة مقترحة باستخدام تقنية الويکي والخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية المفاهيم التکنولوجية ومهارات التفکير البصري لدي طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدف البحث إلى تعرفة فاعلية تدريس وحدة مقترحة باستخدام تقنية الويکي والخرائط الذهنية الإلکترونية في تنمية المفاهيم التکنولوجية ومهارات التفکير البصري لدي طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم
وتکونت عينة الدراسة من (120) طالباً من طلاب الفرقة الأولي شعبة تکنولوجيا التعليم، تم توزيعهم على ثلاث مجموعات، مجموعتين تجريبيتين، إحداهما درست الوحدة المقترحة باستخدام الويکي، والأخرى: درست الوحدة نفسها باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية، ومجموعة ضابطة درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة، وتکونت کل مجموعة من (40) طالباً، وأسفرت الدراسة عن مجموعة من النتائج هي: توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولي التي درست باستخدام تقنية الويکي، والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التکنولوجية لصالح المجموعة التجريبية يرجع أثره الأساسي لاستخدام تقنية الويکي، کما توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الأولي التي درست باستخدام تقنية الويکي والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لاختبار مهارات التفکير البصري لصالح المجموعة التجريبية يرجع أثره الأساسي لاستخدام تقنية الويکي، وکذلک توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية التي درست باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التکنولوجية لصالح المجموعة التجريبية يرجع أثره الأساسي لاستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية، کما توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى (05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية الثانية التي درست باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في التطبيق البعدي لاختبار المهارات التکنولوجية لصالح المجموعة التجريبية يرجع أثره الأساسي لاستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية، وأيضاً توجد فروق دالة إحصائيا عند مستوى(05,0) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة الأولي (التي درست باستخدام تقنية الويکي)وبين متوسطي درجات طلاب المجموعة الثانية (التي درست باستخدام الخرائط الذهنية الإلکترونية) في التطبيق البعدي لاختبار المفاهيم التکنولوجية،ومهارات التفکير البصري لصالح المجموعة التي درست باستخدام الخرائط الإلکترونية، وقدم البحث عدداً من التوصيات والمقترحات في ضوء تلک النتائج.
الکلمات المفتاحية: الويکي- الخرائط الذهنية الإلکترونية-المفاهيم التکنولوجية-مهارات التفکير البصري.
The Effectiveness of a Suggested Teaching Unit  Using Wiki Technology and Electronic Mental Maps in Developing the Technological Concepts and Visual Thinking Skills Of The Students of the Faculty of Education
Dr. Mohamed Abdel Hade Badawi
Professor of Education Technology Faculty of Education Assisted
Dakahlia - Al-Azhar University 
Abstract
            The purpose of this study the effectiveness of teaching a proposed unit using wikis and electronic mental maps in the development of technological concepts and visual thinking skills of students of the Education Technology Division The study sample consisted of 120 students from the second division of the Education Technology. They were divided into three groups, two experimental groups, one of which studied the proposed unit using wiki, the other studied the same module using electronic mental maps, and a control group that studied the same unit in the usual way. Each group of (40) students. The results of the study were: There are statistically significant differences in the level of (05.0) between the average scores of the students of the initial experimental group studied using the wiki technique and the control group studied in the traditional method in the post-test For the experimental group, its main effect is the use of wiki technique. There are statistically significant differences at the level of (0.05) between the average scores of the students of the initial experimental group studied using the wiki technique and the control group studied in the traditional method The experimental group has its main effect on the use of wiki technique. There are statistically significant differences at (0.05) between the average scores of the students of the second experimental group studied using the electronic mental maps and the control group that studied the method In the post-application to test technological concepts for the benefit of the experimental group is due to its main effect of the use of electronic mental maps, there are statistically significant differences at the level (05.0) between the average scores of students of the second experimental group studied using electronic mental maps and the control group studied in the traditional way in application After the test of technological skills in favor of the experimental group due to its main effect of the use of electronic mental maps, there are statistically significant differences at the level of (05.0) between the average grades of students in the first group (Using the wiki technique) and between the intermediate scores of the second group (which was studied using electronic mental maps) in the post-application of the technological concepts test. For the group studied using the electronic maps, there are statistically significant differences (0.05) (Which was studied using wikis) and the intermediate scores of the second group (which was studied using electronic mental maps) in the post-application to test the skills of visual thinking, and the research made a number of recommendations and suggestions in the light of those results.
Keywords: wikis - electronic mental maps - technological concepts - visual thinking skills
 
 

الكلمات الرئيسية