برنامج قائم على مدخل تدريس القراءة المتمرکز حول المفاهيم لتنمية مهارات الفهم القرائي والقراءة الاستراتيجية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المستخلص

هدفت البحث إلى بناء برنامج قائم على مدخل تدريس القراءة المتمرکز حول المفاهيم لتنمية مهارات الفهم القرائي والقراءة الاستراتيجية لدى طلاب الصف الأول الثانوي؛ ولتحقيق هذا الهدف أعد الباحث قائمة بمهارات الفهم القرائي، وأخرى بمهارات القراءة الاستراتيجية، کما أعد اختبارًا لقياس مهارات الفهم القرائي، وأداتين (اختبار ومقياس) لقياس مهارات القراءة الاستراتيجية، وتم بناء البرنامج القائم على مدخل تدريس القراءة المتمرکز حول المفاهيم. وطبق البحث على مجموعة بلغت (76) طالبة، قسمت إلى مجموعتين: تجريبية وعددها (39) طالبة، وضابطة وعددها (37) طالبة. وکشفت نتائج البحث عن فاعلية البرنامج القائم على مدخل تدريس القراءة المتمرکز حول المفاهيم في تنمية مهارات الفهم القرائي والقراءة الاستراتيجية، في المهارات الرئيسة ککل، وفي المهارات النوعية لکل منها، لدى طالبات المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج البحث، تم تقديم مجموعة من التوصيات، والدراسات المستقبلية المقترحة.
الکلمات المفتاحية: مدخل تدريس القراءة المتمرکز حول المفاهيم- الفهم القرائي- القراءة الاستراتيجية.
 
 
A program based on an approach of concepts-oriented reading instruction  for developing reading comprehension skills and strategic reading
 of secondary school students
Dr. Mohammed Ahmed Ahmed Issa 
Assistant Professor of Curriculum and Methods of Teaching Arabic Language
Faculty of Education - Mansoura University
Abstract
     The study aimed at constructing a program based on an approach of concepts-oriented reading instruction for developing reading comprehension skills and strategic reading of first grade secondary school students. To achieve this aim, the researcher prepared a list of reading comprehension skills, and a list of strategic reading skills. Also, he conducted a test to measure reading comprehension skills and two instruments to measure strategic reading skills. A program based on an approach of concepts-oriented reading instruction was prepared. It was applied on a group of 76 female students divided into two groups; one experimental group (39) students and another control group (37) students. 
The results revealed the effectiveness of the program based on an approach of concepts-oriented reading instruction for developing reading comprehension skills and strategic reading in all the basic skills as a whole and the specific skills of each one on the experimental group. In light of these results, a group of recommendations and prospective suggested studies were presented.
Keywords: an approach of concept-oriented reading instruction -  strategic reading.
 

الكلمات الرئيسية