فاعلية وحدة مقترحة قائمة على نظرية العبء المعرفي في تنمية الثقافة الفنية ومهارات التفکير التأملي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بمرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يُعد الاهتمام بذوي صعوبات التعلم من الضروريات المهمة في المجتمع الإنساني؛ فهم يمثلون فئة من فئات المجتمع، وتتمثل مشکله البحث فى عدم توافر منهج فى ضوء خصائصهم نظرا أن المنهج المعد لا يتناسب مع طبيعة اعاقتهم، ولعلاج هذه المشکلة فإنه يجب استخدام البرامج والنظريات المساهمة في تدريس مجالات الفنون، والتي منها نظرية العبء المعرفي، موضع البحث الحالي؛ وهذه النظرية هي إحدى نظريات التعليم والتعلم التى تنتمي لنظرية معالجة المعلومات، وقد تم بناء وحدة مقترحة قائمه على نظرية العبء المعرفي التى ينبغي توافرها في مجالات الفنون من أجل تنمية الثقافة الفنية، ومهارات التفکير التأملي للتلاميذ ذوي صعوبات التعلم بالصف الثالث بمرحلة التعليم الأساسي، وتکونت من (22) تلميذا وتلميذة، وتتراوح أعمارهم بين (14-15) سنه؛ حيث تم تقسيم العينة إلى مجموعتين الأولي تجريبية، وعددًهم(11) تلميذا وتلميذة من الذکور والإناث، بمدرسة الخطيب المشترکة التابعة لإدارة شربين التعليمية بمحافظة الدقهلية، وضابطة وتکونت من (11) تلميذًا وتلميذة من الذکور والإناث؛ بمدرسة الزهراء المشترکة التابعة لإدارة شربين التعليمية بمحافظة الدقهلية، ممن ينتمي جميع أفرادها إلى مستويات اجتماعية واقتصادية متقاربة إلى حد ما، واستخدم البحث المنهج الوصفي والمنهج التجريبي، وتم بناء عددً من الاستبانات وهي: استبانة لتحديد أبعاد الثقافة الفنية، واستبانة لتحديد مهارات التفکير التأملي، کما تم تصميم وبناء ستة دروس تعليمية في ضوء خطوات وإجراءات نظرية العبء المعرفي، ودليل للمعلم، والاختبار المعرفي للثقافة الفنية، ومقياس الثقافة الفنية، واختبار مهارات التفکير التأملي، وبعد إجراء التجربة، تم تحليل البيانات إحصائياً، وکان من أهم نتائج البحث فاعلية نظريه العبء المعرفي في تنمية الثقافة الفنية ومهارات التفکير التأملي لدى التلاميذ عينة البحث، وقد قدم البحث عددًاً من التوصيات والمقترحات ببحوث مستقبلية فى ضوء نتائجها، منها استخدام تقنيات حديثة في ضوء نظرية العبء المعرفي لاختزال عاملي الجهد والوقت لتطوير مهارات التفکير التأملي من خلال استخدام التغذية الراجعة التى تکشف عن قدرات التلاميذ عينة البحث في تذکر المعلومات وتوظيفها فنيا، وتطوير مناهج مجالات الفنون بالمراحل التعليمية المختلفة لعينة البحث.
الکلمات المفتاحية: تدريس، وحدة تعليمية، عبء معرفي، التربية الفنية، ثراء فنى، ثقافة فنية، تنمية المهارات، تفکير تأملي، تلاميذ، مرحلة اعدادية، صعوبات تعلم أکاديمية، التراث، المؤسساتالتعليمية.
The Effectiveness of a Proposed Unit Based on the Cognitive Load Theory in Developing the Artistic Culture and Reflective Thinking Skills among Students with Learning Difficulties at the Basic Education Level
                                                                              
By
Dr. Reda Mahmoud Elsayed El-Khouly
Lecturer of Curriculum and Art Instruction
Faculty of Education (Cairo), Al-Azhar University
 
     
Abstract
 
Paying attention to people with learning difficulties is one of the most important necessities of human society as they represent a great portion of society. The current study problem lies in the lack of a curriculum that is designed based on their characteristics and commensurate with the nature of their disability. Such a problem needs the use of programs and theories that might contribute to the teaching of arts fields. Among which is the theory of cognitive load, which is the subject of the current study. Cognitive load theory is one of the theories of teaching and learning that belong to the theory of information processing. The proposed unit was designed in the light of the cognitive load theory that should be available in the arts fields for the development of the artistic culture, and reflective thinking skills among students with learning difficulties at the third year of the basic education level. Participants of the study were 22 pupils aged between 14-15 years. They were assigned into an experimental group and a control one, (11 males and females for each group), The experimental group pupils were enrolled at El Khatib Public School for Bos and Girls, Sherbin Educational Administration, Dakahlia Governorate. The control group pupils were enrolled at Al-Zahra School for Boys and Girls, Sherbin Educational Administration, Dakahlia Governorate. All participants share, to some extent, the same social and economic levels. The study used the descriptive and quasi-experimental study methods. The study utilized several questionnaires, namely: A questionnaire to determine the dimensions of the artistic culture, and a questionnaire to determine the reflective thinking skills. The researcher also designed six lessons in the light of the steps and procedures of the cognitive load theory with their teacher's guide. In addition, the study utilized a test of cognitive achievement of the artistic culture, an inventory of the artistic culture, and a test of reflective thinking skills. After the experimentation procedures, data were statistically analyzed. The results revealed the effectiveness of teaching the proposed unit in the light of the cognitive load theory in developing the artistic culture and reflective thinking skills among students with learning difficulties. The study provided several recommendations and suggestions for future study in the light of the results. Among these recommendations is the use of modern techniques in the light of the cognitive load theory to reduce the time and effort and to develop reflective thinking skills through the use of feedback that reveals the students' ability in remembering information and technically employing them,  in addition to the development of the arts fields curricula at the different educational stages.

الكلمات الرئيسية