دور شبکات التفکير البصري في تنمية الذکاء البصري في مادة الدراسات الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالي إلى التعرف على فاعلية استخدام شبکات التفکير البصري في تدريس الدراسات الاجتماعية لتنمية الذکاء البصرى والاحتفاظ بالتعلم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وتوصلت النتائج إلى
1)    وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05)  بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار الذکاء البصري لصالح التطبيق البعدي".
2)    وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي  لاختبار الذکاء البصرى لصالح المجموعة التجريبية".
3)    وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات التطبيق القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في الاختبار التحصيلي لصالح التطبيق البعدي".
4)    وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.05) بين متوسطي درجات المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية.
The objective of the current research is to identify the effectiveness of the use of visual thinking networks in the teaching of social studies to develop visual intelligence and retention of learning among students in the preparatory stage. The results reached
1)        There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the tribal and remote application of the experimental group in the visual intelligence test for the benefit of the post application.
2)        There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-application of visual intelligence test for the benefit of the experimental group.
3)        There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the tribal and post-experimental application of the experimental group in the achievement test for the benefit of the post application.
There were statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the mean scores of the experimental group and the control group in the post-implementation of the experimental test in favor of the experimental group < strong>.

الكلمات الرئيسية