فعالية نموذج دورة التعلم السباعية القائمة على استراتيجيات حل المسألة فى تنمية مهارات التفکير الرياضى لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث الحالى إلى تحديد فعالية نموذج دورة التعلم السباعية القائمة على استراتيجيات حل المسألة فى تنمية مهارات التفکير الرياضى لدى تلميذات المرحلة الإعدادية. وتکونت عينة البحث الأساسية من(80) تلميذة من تلميذات الصف الثانى الإعدادى من مدرسة أبوداود الاعدادية المشترکة , ومدرسة المجمع الإعدادى , وتم تقسيمهن إلى مجموعتين متکافئتين من حيث بعض المتغيرات : الأولى تکونت من (40) تلميذة وتمثل المجموعة التجريبية , والثانية تکونت من (40)  تلميذة وتمثل المجموعة الضابطة , وأعدت الباحثة دليلاً للمعلم فى وحدتى الهندسة (متوسطات المثلث والمثلث المتساوى الساقين , التباين) فى ضوء الإستراتيجية المقترحة بالإضافة إلى کراسة الأنشطة , کما تم اعداد اختبار لقياس مهارات التفکير الرياضى, وقد تم تقنين هذا الإختبار باستخدام الأساليب الإحصائية المناسبة , وتم تطبيق الإختبار کتطبيق قبلى على تلميذات المجموعتين , وتم التدريس بالاستراتيجية  المقترحة لتلميذات المجموعة التجريبية  وفى نفس الوقت تم التدريس بالطريقة المعتادة  لتلميذات المجموعة الضابطة , وفور الإنتهاء من عملية التدريس تم تطبيق نفس الإختبار کقياس بعدى .  وقد أسفرت نتائج البحث عن الآتى :
1- يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى (001 ,) بين متوسطى درجات تلميذات المجموعتين التجريبية والضابطة فى الإختبار البعدى لمهارات التفکير الرياضى  لصالح تلميذات المجموعة التجريبية.
2- يوجد فرق دال احصائيا عند مستوى (001 ,) بين متوسطى درجات تلميذات المجموعة التجريبية فى اختبار التفکير الرياضى فى القياسين (البعدى - القبلى) لصالح القياس البعدى.
Abstract
The Research aimed at knowing the effectiveness of the seven-cycle learning model based on strategies to solve the problem in the development of mathematical thinking and achievement skills among  girls in the preparatory stage.The primary sample consisted of (80) girl from the second grade preparatory school from the Abu Dawood Preparatory School and the compound of preparatory school. They were divided into two equal groups in terms of some variables: the first consisted of (40) girl representing the experimental group and the second consisted of (40) girl and represent the control group. The researcher prepared a guide for the teacher in the two engineering units (average triangles and triangles of equal legs, variance) in the light of the proposed strategy in addition to the activities booklet .Test was also conducted to measure mathematical thinking skills, this test was standardized using statistical methods , the test  was applicated as a pre- application to the girls of the two groups. The proposed strategy was taught to the girls of the experimental group. At the same time, the expository method was taught to the students of the control group. Upon completion of the teaching process, Apply the same test as post- measurement .The results of the search for the following:
1- There is a statistically significant difference at the level of (,001) between the average  scores of the experimental and control groups in the post test of mathematical thinking skills for the benefit of the experimental group girls.
2-There is a statistically significant difference at the level of (,001) between the average scores of the experimental group in the mathematical thinking test in the two application (post - pre) for the benefit of the post measuremen

الكلمات الرئيسية