تصميم بيئة تعلم نقال قائمة على التفاعل بين أنماط تقديم المحتوى ومستوى الدافعية لتنمية مهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية لدى طلاب کلية التربية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدف البحث إلى تنمية مهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية لدى طلاب کلية التربية من خلال تصميم بيئة تعلم نقال قائمة على التفاعل بين أنماط تقديم المحتوى ومستوى الدافعية، اتبع البحث المنهج التجريبي، حيث تم تقسيم عينة البحث إلى أربع مجموعات تجريبية، وتم تطبيق أدوات البحث المتمثلة في الاختبار التحصيلي لقياس الجوانب المعرفية لمهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية، وبطاقة ملاحظة لقياس الجوانب الأدائية لمهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية قبليا على عينة البحث، ثم تطبيق التجربة وإعادة تطبيق أدوات البحث بعديا على عينة البحث، وتوصل البحث إلى وجود فرق دال إحصائياً بين متوسطي رتب درجات المجموعات التجريبية الأربع في کل من الجوانب المعرفية والأدائية لمهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية بعديا لصالح المجموعة التجريبية الثانية (نمط تقديم محتوى مرن مع مستوى دافعية مرتفع)، وأوصى البحث بالعديد من التوصيات منها توظيف بيئة التعلم النقال القائمة على التفاعل بين أنماط تقديم المحتوى ومستوى الدافعية فى مقررات إعداد طلاب الدراسات العليا تخصص تکنولوجيا التعليم بکلية التربية، وعقد دورات تدريبية وورش عمل للتدريب عليها.
الکلمات المفتاحية: بيئة تعلم نقال، أنماط تقديم المحتوى، مستوى الدافعية، مهارات استخدام تطبيقات الهواتف الذکية،  طلاب کلية التربية.
Abstract
Design a mobile learning environment based on the interaction between content delivery styles and The level of motivation to develop the skills of using smart phone applications among students of the faculty of education
Dr. Ismail Mohamed Ismail Hassan
This study aims at developing faculty of education educational technology post graduate students’ skills of using smart phone applications of the graduate students at the faculty of education by a mobile learning environment based on the interaction between content delivery styles and The level of motivation. The current research depends on the experimental approach. Research sample was divided into four groups. to fulfil this purpose two instruments were constructed: an achievement test to assess post graduate students’ skills of using smart phone applications, an observation  card to measure the performance aspects of skills of using smart phone applications, which were pre-applied to the sample. The Experimental treatment was applied, then research instruments were post applied to the research sample.  Results of the research revealed that There was a statistically significant difference between the mean scores of the four experimental groups in both cognitive and performance aspects of skills of using smart phone applications for the benefit of the post application in favor of the second experimental group ) The style of providing flexible content with high motivation level ), It was recommended that utilizing Employing an a mobile learning environment based on the interaction between content delivery styles and motivation level in the preparation of post graduate students’ courses in the field of teaching technology at the Faculty of Education in addition to holding training courses and workshops to train on it.
key words: a mobile learning environment, content delivery styles, motivation level, skills of smart phone applications , faculty of fducation students.

الكلمات الرئيسية