تقويم الأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة الکويت من وجهة نظر الطلبة المعلمين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

تهدف الدراسة  الي تقويم الاداء التدريسي لاعضاء هيئة التدريس في کلية التربية بجامعة الکويت من وجهة نظر الطلبة المعلمين ، بلغت عينة الدراسة (181) طالب وطالبة ، تخصص (رياضيات ، علوم ، دراسات اجتماعية ، لغة عربية) للإجابة على إستبانة اشتملت على (47) عبارة تم توزيعها على أربعة مجالات ( العلاقات الإنسانية، والتخطيط وتنفيذ التدريس ، والتمکن العلمي ، والتقويم ) . تم معالجة بيانات الدراسة باستخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ، واختبار(T-test ) ، واختبار ANOVA . أظهرت نتائج الدراسة حصول مجالات ( العلاقات الانسانية ، والتمکن العلمى ) على تقدير جيد جدا ، وحصول مجالات (التخطيط وتنفيذ التدريس ،والتقويم ) على تقدير جيد. کما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الطلبة والطالبات في مجالات (العلاقات الانسانية ، وتخطيط وتنفيذ التدريس ، والتمکن العلمي) ، وتقويم الاداء التدريسي العام  يعزي للطلبة المعلمين ، بينما لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مجال (التقويم) ، کما أسفرت النتائج علي وجود فروق ذات دلالة إحصائية تبعا للتخصص العلمي للطلبة المعلمين (تخصص لغة عربية وتخصص اجتماعيات) بما يتعلق بالتقويم العام للاداء التدريسي لاعضاء هيئة التدريس لصالح طلبة تخصص اللغة العربية. وخرجت الدراسة بمجموعة من التوصيات للارتقاء بمستوي الاداء التدريسي لاعضاء هيئة التدريس .
 
الکلمات المفتاحية: التقويم ، الأداءالتدريسي  ، الطالب المعلم . 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract 
Evaluation of The Faculty’s Teaching Performance from Student Teachers’ Prospective at College of Education, Kuwait University 
 Dr. Jasem Mohammad  Altammar
Associate professor - college of education, Kuwait University        
Dr. Salwa Abdullah Aljassar
Associate professor - college of education- Kuwait University
Evaluation is a fundamental component of the teaching and learning process. The research aims to evaluate teaching performances of faculty members in Kuwait University’s College of Education. Research participants comprise a randomized sample of student teachers, specialized in the fields of Mathematics, Sciences, Social Studies, and Arabic Language. A mixed methods data analysis approach was applied to 181 male and female subjects. Data collection methods include a survey technique that employs a 4-point Likert scale. Questionnaire categories are distributed across four domains, respectively: Human Relations, Planning and Teaching, Scientific Competency, and Evaluation. Data results indicate stronger mean values for the first and third domains and moderate values for the second and fourth domains. Significant differences were found based on the domain and area of teaching specialization. However, no significant differences were found based on genders of student teachers. The research concludes with the need to enhance the teaching performances of faculty in the College of Education, particularly the evaluation component of their teaching performances. A set of recommendations is provided of how to improve such performance, which can be made generalizable to instructors across education levels and geographic contexts. 
 
Keywords: Evaluation, Teaching Performance, Student Teachers

الكلمات الرئيسية