الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التکامل بين العلوم والرياضيات والتقنية والهندسة STEM

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن الاحتياجات التدريبية لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التکامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM، وذلک من خلال استطلاع وجهة نظر عينة من معلمي الرياضيات بمحافظة الليث بلغ عددهم (77) معلمًا تم اختيارهم بصورة عشوائية، ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء استبانة تکونت في صورتها النهائية من (20) فقرة توزعت على (3) مجالات رئيسة، وقد توصلت الدراسة إلى قائمة بالممارسات التدريسية في ضوء مدخل التکامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM ، کما توصلت إلى أن الاحتياج التدريبي لمعلمي الرياضيات في ضوء مدخل التکامل STEM کان بدرجة عالية، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين أفرد عينة الدراسة تعزى لمتغير سنوات الخدمة وعدد البرامج التدريبية التي التحق بها المعلم والمرحلة الدراسية التي يدرس فيها. وأوصت الدراسة بضرورة التعريف بالمدخل في المجتمعات التعليمية وتقديم برامج متخصصة بالممارسات التدريسية في ضوء مدخل التکامل STEM.
الکلمات المفتاحية: الاحتياج التدريبي، STEM
 
The training needs of mathematics teachers in light of the Integrative Approach  between science, technology, engineering and mathematics (STEM)
Mohammed Esa Shnan Al-Salahi
Abstract:
            This study aimed mainly at investigating the training needs of mathematics teachers in the light of the Integrative Approach  between science, mathematics, technology and engineering (STEM). To achieve the aim of the study, the researcher applied the descriptive methodology and a questionnaire was used as the instrument of the study which consisted  of  (20) items distributed among (3) domains. The size of the samples was (77) teachers who were chosen randomly. The study revealed that List of teaching practices in the light of the Integrative Approach between science, technology, engineering and mathematics (STEM) and the training needs of mathematics teachers in the light of the Integrative Approach (STEM) were very high. Also, the study revealed that there were no statistically significant differences between the sample of the study due to the variable of the educational qualification and the years of service and the number of training programs that the teacher attended and the stage( elementary, Intermediate or secondary) that the teacher teaches in. In the light of the results, the researcher  recommended that it is necessary for the teachers to know this approach  in educational society and provide specialized programs in teaching practices in the light of the Integrative Approach (STEM).
Keywords: training needs, STEM

الكلمات الرئيسية