الصعوبات التي تواجه طلبة التربية العملية بکلية التربية الأساسية بفرعيها (بنين – بنات) في دولة الکويت من وجهة نظرهم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف أهم الصعوبات التي تواجه طلبة التربية العملية بکلية التربية الأساسية بفرعيها (بنين – بنات) سواء قبل التدريب الميداني أو أثناءه. ولأجل ذلک تم إعداد أداة عبارة عن استبانة مکونة من (40) عبارة، وزعت على (5) محاور. وقد تم تطبيق الأداة على عينة حجمها (520) طالبا وطالبة من المسجلين في مقرر التربية العملية في العام الدراسي 2018/2019، ويمارسون التدريب الميداني في المدارس الحکومية التابعة لوزارة التربية بدولة الکويت. وأظهرت نتائج الدراسة أن هؤلاء الطلبة يواجهون صعوبات بدرجة کبيرة تتعلق بکل من برنامج التربية العملية، والمشرف الأکاديمي، وکذلک  بالمدرسة المتعاونة والمعلم المتعاون، فضلا عن الصعوبات التي ترتبط بالطالب المعلم نفسه. کما کشفت النتائج عن عدم وجود فروق بين تقديرات الطلبة المعلمين من الذکور والإناث حول معاناتهم من تلک الصعوبات. وعلى ضوء هذه النتائج يوصي الباحثون بعدة توصيات منها: ضرورة إعادة النظر في المقررات التخصصية، والمقررات التربوية والاهتمام بالمشاهدات الصفية للطلبة المعلمين قبل التدريب الميداني، وإعداد دليل عن التربية العملية وتوزيع نسخة منه على المدارس المتعاونة.
الکلمات المفتاحية : التربية العملية – صعوبات التربية العملية.
Abstract
The study aimed at identifying the most important Difficulties faced by students of practical education in the Faculty of Basic Education at their branches both before and during field training. For this purpose, a tool was constructed consisting of a questionnaire consisting of (40) words, distributed on (5) axes. The tool was applied to a sample of (520) students enrolled in the course of practical education in the academic year 2018/2019 and practicing field training in the public schools affiliated to the Ministry of Education in the State of Kuwait. The results of the study showed that these students face great Difficulties related to both the practical education program, the academic supervisor, as well as the cooperating school and the cooperating teacher, as well as the Difficulties associated with the student the teacher himself. The results also revealed that there were no differences between the estimates of male and female teachers about their suffering from these Difficulties. In light of these results, the researchers recommend a number of recommendations, including: the need to review the specialized courses, educational decisions and attention to classroom observations of students before the field training, and the preparation of a manual on practical education and the distribution of a copy of the cooperating schools.
Keywords: Practical Education –Difficulties of Practical Education 

الكلمات الرئيسية