فاعلية التفکير البصري في تدريس التربية الإسلامية على تحصيل طلاب الصف الحادي عشر بسلطنة عمان واحتفاظهم بالمادة العلمية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

المستخلص

فاعلية التفکير البصري في تدريس التربية الإسلامية على تحصيل طلاب الصف الحادي عشر الأساسي بسلطنة عمان واحتفاظهم بالمادة العلمية.
 الباحثان: هاشل بن سعد الغافري
          عبدالله بن سيف الرمحي
1439ه  ــــــ 2018م
      هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن فاعلية التفکير البصري في تدريس التربية الإسلامية على تحصيل طلاب الصف الحادي عشر الأساسي بسلطنة عمان واحتفاظهم بالمادة العلمية، ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحثان اختباراً تحصيلياً تکون من (30) سؤالاً، من نوع الاختيار من متعدد، وعرض على مجموعة من المحکمين للتأکد من صدقه، کما تم حساب ثباته باستخدام معادلة ألفا کرونباخ للاتساق الداخلي، وقد بلغ معامل ثباته (81,0)، وتکونت عينة الدراسة من(55) طالباً من طلاب الصف الحادي عشر الأساسي بمحافظة جنوب الباطنة، وتم تقسيمها إلى مجموعتين: الأولى تجريبية وعددها(28) طالباً، درست وحدة "أيام خالدة" باستخدام التفکير البصري، والثانية ضابطة وعددها(27) طالباً، درست الوحدة نفسها بالطريقة المعتادة، واستخدم المنهج شبه التجريبي.
      طبقت التجربة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 2017/ 2018م، وفور الانتهاء من عملية التدريس؛ طبق الباحثان اختبار التحصيل البعدي الفوري، کما طبق الاختبار نفسه بعد مرور أسبوعين؛ بهدف قياس الاحتفاظ بالمادة العلمية، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق دالة إحصائيا في اختبار التحصيل البعدي الفوري بين المجموعتين الضابطة والتجريبية لصالح المجموعة التجريبية، کما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا في اختبار التحصيل البعدي المؤجل(الاحتفاظ بالمادة العلمية) بين المجموعتين الضابطة والتجريبية لصالح المجموعة التجريبية. وفي ضوء نتائج الدراسة قدم الباحثان مجموعة من التوصيات منها: أهمية القيام بإعداد برامج تدريبية، وعقد مشاغل للمعلمين والمشرفين التربويين في التربية الإسلامية؛ لتدريبهم على کيفية إعداد استراتيجية التفکير البصري وبنائها واستخدامها في التدريس، وتضمين استراتيجية التفکير البصري ضمن الموضوعات التي يدرسها طلاب کليات التربية في مقررات طرائق التدريس، وفي دليل المعلم الخاص بالتربية الإسلامية.
 
Abstract
The Effectiveness of using optical thinking in Teaching Islamic Education in the achievements of Grade Eleven basic Education Students in the Sultanate of Oman and their Retention of the subject matter
Prepared by: Abdullah bin Saif bin Zahran Al Rumhi
Supervised by: Dr. Hashil bin Saad bin Suroor Al Ghafri
Date:2018
 
The aim of this study is to investigate the effectiveness of using optical thinking in teaching Islamic studies in the achievements of grade eleven basic education students in the Sultanate of Oman and their retention of the subject. To achieve the aims of this study, the researchers prepared an achievement test contained of (30) multiple choice questions. These questions were given to some arbitrators to check its validity. Cronbach’s alpha internal consistency was used to check the internal reliability which was (0.81), the sample of the study was (55) grade ten Basic Education students in South Batinah governorate. The sample was divided into two groups:                                            
-          The experimental group consisted of (28) students that studied the unit “Eternal days” by using optical thinking.
 
-          The control group consisted of (27)students that studied the same unit by using the ordinary strategy and the Quasi-experimental approach.
 
The study was applied in the second semester of 2017/2018 academic year. After finishing teaching, the researchers applied the immediate and post achievement test. They  also did the same test after two weeks, and this was to measure the retention of the subject. The results of the study show that there is , statistical significant differences in the immediate and post achievement test between the experimental and control groups in favor of experimental group. The results also show that there is a statistical significant difference in the test of delayed achievement (retention of the subject) between the experimental and control group in favor of experimental group. In the light of the results of this study, the researcher came out of these recommendations:                                                                 

The experimental of having training programs by conducting workshops for teachers and supervisors of Islamic education to train them how to use and build optical thinking in teaching and encourage teachers to use them.

 

Including optical thinking strategy in the methodology subjects that Undergraduate students study in the educational colleges and also in the Islamic studies teachers’ books.

 

الكلمات الرئيسية