التشخيص التنظيمى للمدارس الثانوية العامة في ضوء نموذج ويسبورد للصناديق الست Six-Box Model ، دراسة ميدانية على محافظة الشرقية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

    يعد التشخيص التنظيمى الأساس لکل عمليات التغيير والتحسين والتطوير التنظيمي، کما يعتبر المفتاح الأساسي لتحقيق کل من الفعالية التنظيمية والصحة التنظيمية، لذلک هدف البحث الحالي إلي الوقوف على واقع التشخيص التنظيمي للمدارس الثانوية العامة في ضوء نموذج ويسبورد للصناديق " الأبعاد " الست، ومن ثم کيفية تطوير أبعاد التشخيص التنظيمي الست: الأهداف، الهيکل التنظيمي، العلاقات، المکافآت، القيادة، والآليات المساعدة. واستخدم البحث المنهج الوصفي، کما تم تطبيق استبيان على المدارس الثانوية العامة بمحافظة الشرقية، وفي ضوء ما سبق وضع البحث مجموعة من الإجراءات المقترحة لتطوير أبعاد التشخيص التنظيمي.
الکلمات المفتاحية : التشخيص التنظيمي – نموذج ويسبورد للصناديق الست .
Organizational Diagnosis of General Secondary Schools in the Light of the Weisbord's Six-Box Model-Field Study on Sharkia Governorate
Abstract:
Organizational Diagnosis is the basis for all processes of change, improvement and organizational development. It is the basic key to achieve both Organizational Effectiveness and Organizational Health. Therefore, the current research aims at identifying the reality of the organizational diagnosis of secondary schools in light of Weisbord's Six Box Model , andhence how to develop the dimensions of the six organizational diagnosis: Objectives, organizational structure, Relationships, Rewards, Leadership, and assistive mechanisms. The Researchused the DescriptiveMethodology, and then applied a questionnaire to the General Secondary Schools in Sharkia Governorate. In light of the above, a Researh Presented some of proposedProcedures to develop the dimensions of Organizational Diagnosis .
 Keywards : Organizational Diagnosis - Weisbord's Six Box Model .

الكلمات الرئيسية