أثر الذکاء الإستراتيجي على عملية إتخاذ القرارات لدى قادة المدارس بمدينة تبوک

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

کلية التربية بجامعة تبوک أستاذ القيادة التربوية المساعد

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرّف على درجة الذکاء الإستراتيجي لدى قادة المدارس بمدينة تبوک، وتحديد درجة ممارسة مهارات عملية إتخاذ القرارات لدى قادة المدارس، والکشف عن دلالة الفروق الإحصائية في درجات الذکاء الإستراتيجي ومهارات عملية إتخاذ القرارات التي تُعزى لسنوات الخبرة والمرحلة التعليمية والدورات التدريبية، والکشف عن أثر الذکاء الاستراتيجي في عملية إتخاذ القرارات من وجهة نظر قادة المدارس. وتکوّن مجتمع الدراسة من (141) قائداً، و تکونت عينة الدراسة من (61) قائداً تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي الارتباطي حيث استخدمت استبانة مکونة من (19) فقرة تقيس الذکاء الإستراتيجي، و(26) فقرة تقيس مهارات عمليات إتخاذ القرار، تم التأکد من صدقها وثباتها بالتطبيق على العينة الاستطلاعية. وأسفرت النتائج أن درجة توافر الذکاء الإستراتيجي لدى قادة المدارس (3,65) بدرجة عالية، وجاءت جميع مجالاتها بدرجة عالية (الشراکة والتحفيز والتفکير المنظم والرؤية) باستثناء الإستشراف کانت بدرجة متوسطة،  وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05α) بين متوسطات استجابات قادة المدارس حول تقديرهم لدرجة الذکاء الإستراتيجي تُعزى لاختلاف سنوات الخبرة لصالح من (10) سنوات فاکثر بينما لم يتبين وجود فروق تعزى للمرحلة التعليمية والدورات التدريبية، کما تبين أن تقدير درجة توافر مهارات عملية اتخاذ القرار(3,81) بدرجة عالية، وکانت جميع مجالاتها بدرجة عالية (المشارکة باتخاذ القرار، والتخطيط والتهيئة، والصياغة والاعلان) وتبين وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05α) بين متوسطات عملية اتخاذ القرار  تُعزى لاختلاف الخبرة لصالح الذين خبرتهم (10) سنوات فأکثر، وفروقاً في مجال الصياغة والإعلان لصالح قادة المدارس الابتدائية والمتوسطة مقابل الثانوية بينما لم يتبين وجود فروق تعزى للدورات التدريبية، کما تبين وجود أثر لمتغير (الذکاء الاستراتيجي) على (عملية اتخاذ القرار)  ويمکن التنبؤ بالذکاء الاستراتيجي من خلال مهارات عمليتي التخطيط والتهيئة للقرار والمشارکة في اتخاذ القرار، ومن ابرز التوصيات التأکيد على أهمية مراعاة مؤشرات الذکاء الإستراتيجي عند إشغال الوظائف القيادية وتدريب القادة لتنمية مهارات اتخاذ القرار والذکاء الاستراتيجي.
الکلمات المفتاحية: الذکاء الإستراتيجي، عملية اتخاذ القرار، قادة المدارس، محافظة تبوک
 
 
 
 
 
 
 
 
Abstract
 
The aim of the study to identify the degree of strategic intelligence among school leaders in Tabuk city, to determine the degree of practicing decision-making skills among school leaders, and to reveal the significance of statistical differences in the grades of strategic intelligence and decision-making skills that are attributed to the years of experience, the educational stage and training courses, Strategic intelligence in the decision-making process from the point of view of school leaders. The study population consisted of (141) leaders, and the study sample consisted of (61) leaders who were chosen in a simple random way. The study followed the descriptive approach. A questionnaire was used consisting of (19) items measures strategic intelligence and (26) items measures the skills of decision-making processes. The results showed that the degree of strategic intelligence among school leaders (3.65) was high, and all areas of the study were high (partnership, motivation, organizational thinking,), except vision Domain medium degree, and there were statistically significant differences at the level of ( α  0.05) Among the average responses of school leaders on their assessment of the degree of strategic intelligence due to different years of experience in favor of (10) years and more, while no differences were found due to the educational stage and training courses. It was also found that the assessment of the availability of decision-making skills (3, 81), All of which were of the same magnitude (Participation in decision-making, planning, preparation, drafting and advertising). A statistically significant differences at the level of significance (0.05) between the average decision making process due to the difference of experience for the benefit of those with 10 years' experience and above, For the leaders of primary and middle versus secondary schools, while there were no differences due to the training courses. There was also an impact of the variable (strategic intelligence) on the decision-making process. Strategic intelligence can be predicted through the skills of planning and decision-making processes and participation in decision-making.
Key words: Strategic Intelligence, Decision-Making, School Leaders and Tabuk city.

الكلمات الرئيسية