أنماط التعلق وعلاقتها بالتحصيل الأکاديمي لدى تلاميذ الحلقة الثانية من مرحلة التعليم الأساسي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

1 -

2 أستاذ علم النفس التربوي المتفرغ - کلية التربية - جامعة المنصورة - وعميد کلية الآداب بدمياط (سابقاً)

3 أستاذ علم النفس التربوي - ورئيس قسم علم النفس التربوي السابق - کلية التربية- جامعة المنصورة

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية تعرف العلاقة بين أنماط التعلق والتحصيل الأکاديمي, والتنبؤ بالتحصيل الأکاديمي من خلال أنماط التعلق لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية. وتکونت عينة الدراسة من (758) تلميذاً وتلميذة من الصف الثاني الإعدادي من بعض مدارس مدينة المنصورة. وتشمل أدوات الدراسة مقياس أنماط التعلق (إعداد الباحثة), ودرجات التحصيل للتلاميذ للفصلين الأول والثاني (بدون أعمال السنة).
وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية:
1-  وجود فروق دالة احصائياً بين متوسطات درجات الجنسين في التحصيل الأکاديمي لصالح الإناث.
2- توجد علاقة موجبة دالة احصائياً بين درجات التلاميذ في نمط التعلق الآمن ودرجاتهم في التحصيل الأکاديمي عدا عينة الإناث, فجاءت العلاقة غير داله احصائياً.
3-   توجد علاقة سالبة دالة احصائياً بين درجات التلاميذ في نمط التعلق القلق ودرجاتهم في التحصيل الأکاديمي.
4-   وجاءت العلاقة غير دالة احصائياً بين درجات التلاميذ في نمط التعلق التجنبي ودرجاتهم في التحصيل الأکاديمي.
5-  يسهم کل من التعلق الآمن والقلق في التنبؤ بالتحصيل الأکاديمي للتلاميذ. وقد قدمت الدراسة بعض التوصيات لهذه النتائج.
 
 
 
 
 
   Abstract
Attachment Styles and Their Relationship with Academic achievement for Students at Second Cycle of The Basic Education Stage
The current study aimed to identifying the relationship between attachment styles and academic achievement, and predicting academic achievement through attachment styles for students at the middle school. The sample of the study were (758) male and female from second grade at some Mansoura city schools, Instrument of the study included the attachment styles scale (prepared by the researcher) and self- efficacy scale (prepared by the researcher), and the achievement scores for students for the first and second semesters.
The study found the following results:
1-    There were statistically significant differences between the mean scores of both genders in academic achievement for females.
2-    There was a statistically significant positive relationship between the students mean scores in thesecure attachment style, and their scores in academic achievement, except female sample the relationship was not statistically significant.
3-    There was a statistically negative relationship between the mean scores of students in the anxiety attachment style, and their scores in academic achievement.
4-    The relationship was not statistically significant between the mean scores of students in the avoidant attachment style, and their score in academic achievement.
5-    Only the secure attachment and anxiety attachment contributes to predicting academic achievement, and the study made some recommendations for these results.