التنبؤ بالتحصيل الأکاديمي من خلال بعض الدوافع والحاجات لدى فئات متنوعة من الموهوبين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

1 -

2 أستاذ علم النفس التربوي کلية التربية – جامعة المنصورة

3 مدرس علم النفس التربوي کلية التربية - جامعة المنصورة

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التنبؤ بالتحصيل الأکاديمي من خلال بعض الدوافع والحاجات لدى فئات متنوعة من الموهوبين، وتکونت عينة الدراسة من (103)  طالب وطالبة بالصف الأول والثاني الثانوي بمدارس الموهوبين بمحافظة الدقهلية للعام الدراسي (2017- 2018) من الموهوبين الفعليين تراوحت أعمارهم بين )15- 18) سنة، طُبق عليهم (استبانة إنجاز الموهبة الإبداعية، ومقياس السمات السلوکية للموهوبين لرينزوللي، ومقياس الدوافع الداخلية والخارجية، ومقياس التنظيم الهرمي للحاجات عند ماسلو)، وأسفرت النتائج عن وجود تأثير موجب دال إحصائيًا للحاجة إلى التقدير والاحترام والدوافع الخارجية على التحصيل الأکاديمى لدى الطلاب الموهوبين في الرسم، ووجود تأثير موجب دال إحصائيًا للدوافع الخارجية والحاجة إلى تحقيق الذات على التحصيل الأکاديمى لدى الطلاب الموهوبين في المسرح، ووجود تأثير موجب دال إحصائيًا للحاجات الجمالية والدوافع الخارجية على التحصيل الأکاديمى لدى الطلاب الموهوبين في الکتابة، ووجود تأثير موجب دال إحصائيًا للحاجة إلى تحقيق الذات على التحصيل الأکاديمى لدى الطلاب الموهوبين فى الاکتشاف العلمى، ووجود تأثير موجب دال إحصائيًا للدوافع الداخلية على التحصيل الأکاديمى لدى الطلاب الموهوبين في الألعاب الرياضية والغناء.
Abstract:                                                                           
The current study aimed at knowing the prediction of academic achievement through some of the motivations and needs of a diverse group of gifted students. The study sample consisted of (103) students in the first and second secondary grades in the gifted schools in Dakahlia governorate for the academic year ( 2017-2018). Their ages ranged between (15-18 years)، they were applied (Determination of creative talent achievement-a measure of the behavioral characteristics of talented to Renzulli، Scale of internal and external motives، and Maslow's hierarchy of needs). The results yielded a statistically significant effect on the need for appreciation، respect and motivation For the academic achievement of the gifted students in the drawing، a statistically significant influence on external motives، the need for self-achievement on the academic achievement of the gifted students in the theater، and the statistically significant impact of aesthetic needs and external motivations on the academic achievement of gifted students in writing، This is statistically significant for the need to achieve self-achievement on the academic achievement of gifted students in scientific discovery، and a statistically significant effect of internal motivation on the academic achievement of gifted students in sports and singing.