جودة البيئة المدرسية وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية لدى معلمي مدارس محافظة أضم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

-

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على جودة البيئة المدرسية وعلاقتها بالمواطنة التنظيمية لدى معلمي مدارس محافظة أضم، وقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. مجتمع الدراسة: تکون مجتمع الدراسة من جميع معلمي المدارس الحکومية بالمراحل التعليمية الثلاث في محافظة أضم، وعددهم (835) معلماً وفقاً لإحصائية مکتب التعليم في أضم للعام الدراسي (1439/1440هـ)، ويتوزعون بواقع (395) معلماً للمرحلة الابتدائية، و(212) معلماً للمرحلة المتوسطة، و(228) معلماً للمرحلة الثانوية، وتکونت عينة  الدراسة من (300) معلم بواقع (100) معلم من کل مرحلة. أداة الدراسة: تکونت أداة الدراسة من محورين: محور جودة البيئة المدرسية، وتکون من (33) فقرة موزعة على ستة مجالات، ومحور المواطنة التنظيمية، وتکون من (22) فقرة موزعة على خمسة مجالات.
أظهرت نتائج الدراسة أن توفر مؤشرات جودة البيئة المدرسية في مدارس تعليم البنين في محافظة أضم من وجهة نظر المعلمين کانت بدرجة کبيرة، کما بينت نتائج الدراسة بأنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول توفر مؤشرات جودة البيئة المدرسية في مدارس تعليم البنين في محافظة أضم في جميع المجالات تُعزى لاختلاف المؤهل العلمي، وإلى اختلاف المرحلة الدراسية وإلى اختلاف عدد سنوات الخبرة في التدريس. کما أظهرت نتائج الدراسة بأن توفر سلوک المواطنة التنظيمية لدى المعلمين في مدارس تعليم البنين في محافظة أضم کان بدرجة کبيرة. وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة تعزى لاختلاف المؤهل العلمي. بينما وجدت فروق دالة إحصائياً في مجالات (الروح الرياضية، ووعي الضمير), توفر سلوک المواطنة التنظيمية لدى المعلمين. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة تعزى لاختلاف المرحلة الدراسية. بالإضافة  إلى وجود فروق في مجال السلوک الحضاري. وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات عينة الدراسة حول توفر درجة المواطنة التنظيمية لدى المعلمين تُعزى لاختلاف عدد سنوات الخبرة في التدريس، وأظهرت نتائج الدراسة إلى وجود علاقة ارتباطية طردية موجبة ودالة إحصائياً عند مستوى الدلالة (0.05) بين درجة توفر مؤشرات جودة البيئة المدرسية وتوفر سلوک المواطنة التنظيمية لدى المعلمين في مدارس تعليم البنين في محافظة أضم، سواء في الدرجة الکلية لکل منهما
وفي ضوء نتائج الدراسة فقد توصل الباحث إلى العديد من التوصيات ومن أهمها: تعيين أخصائي تدريب في کل مدرسة، تکون مهمته تحديد الاحتياجات التدريبية للعاملين في المدرسة بطريقة علمية وصحيحة وفي ضوء احتياجاتهم الفعلية، وتوفير الأدوات والقوائم العلمية اللازمة لتحديد الاحتياجات التدريبية.
الکلمات المفتاحية: جودة البيئة المدرسية، المواطنة التنظيمية، محافظة أضم
Abstract
 
The study aimed to identify the quality of the school environment and its relation to the organizational citizenship of the teachers of the schools of the province of Adhm. The study used the descriptive analytical method. The study population: The study population consists of all the teachers of the public schools in the three educational stages in the governorate of Adhm. The number of teachers is 835 according to the statistics of the Education Office in the year 1439/1440 AH. They are divided into 395 elementary teachers, 212 teachers, (228) teachers for the secondary stage. The study sample consisted of (300) teachers with (100) teachers from each stage. The Study Tool: The study tool was composed of two axes: the quality of the school environment, consisting of (33) paragraphs divided into six factors, and the axis of organizational citizenship, consisting of (22) divided into five factors.
The results of the study showed that the availability of quality indicators of the school environment in the schools of students education in the governorate of Assam from the point of view of the teachers was very much. The results of the study showed that there were no statistically significant differences between the responses of the sample of the study on the availability of quality indicators of the school environment in students education schools In the province of Assam in all areas due to the difference of scientific qualification, and to the difference in the school stage and to the difference in the number of years of teaching experience. The results of the study also showed that the availability of organizational citizenship behavior among teachers in boys' education schools in the governorate of Adham was very high. And the absence of statistically significant differences between the average responses of the sample of the study due to the difference in the scientific qualification. While there were statistically significant differences in the domains of (mathematical spirit and conscience consciousness), the behavior of organizational citizenship was provided by teachers. There were statistically significant differences between the mean responses of the study sample due to the difference in the school stage. In addition to differences in the field of civilizational behavior. The results of the study showed that there was a positive correlation between the mean of the quality of the school environment, The behavior of organizational citizenship is provided to teachers in students education schools in the governorate of Adhm, both in their total grade.
In the light of the results of the study, the researcher reached several recommendations, the most important of which are: The appointment of a training specialist in each school, whose task is to determine the training needs of the employees in the school in a scientific and correct manner and in light of their actual needs.
Keywords: Quality of School Environment, Organizational Citizenship, Adhm Governorate.

الكلمات الرئيسية