الخصائص الريادية لدى قادة مدارس محافظة بيشة وعلاقتها بتعزيز الالتزام التنظيمي لدى المعلمين

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

بقسم الإدارة والتخطيط التربوي

المستخلص

هدفت الدراسة إلى الکشف عن درجة توافر الخصائص الريادية لدى قادة المدارس بمحافظة بيشة وعلاقتها بتعزيز الالتزام التنظيمي لدى المعلمين، ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي، وتم استخدام الاستبانة کأداة للدراسة وتم تطبيقها على عينة تم اختيارها بطريقة عشوائية من مجتمع البحث المتمثل في معلمي المدارس الحکومية في محافظة بيشة والبالغ عددهم (3676) وقد بلغت عينة الدراسة النهائية (350) مفرده، وأسفرت الدراسة عن عدة نتائج أهمها: أن درجة توافر الخصائص الريادية بجميع مجالاتها الخمسة (القدرة على الإبداع، الثقة بالنفس، المبادأة، الاستقلالية، المخاطرة) لدى قادة المدراس الحکومية بمحافظة بيشة متوافرة بدرجة عالية، وکذلک درجة تعزيز قادة المدارس للالتزام التنظيمي بجميع مجلاتها الثلاثة (المسؤولية تجاه المدرسة، الالتزام العاطفي، الالتزام المستمر) لدى المعلمين بمدارس محافظة بيشة عالية، کما تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابة أفراد العينة لدرجة توافر الخصائص الريادية لدى قادة المدارس في محافظة بيشة تعزي لمتغيرات(المرحلة التعليمية، الدورات التدريبية، سنوات الخبرة)، بينما تبين انخفاض درجة توافر الخصائص الريادية بجميع مجالاتها لدى قادة المدارس التابعة لمکتب الوسط في محافظة بيشة مقارنة بقادة المدارس التابعة لکلا من مکاتب الثنية وخيبر والنقيع، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين متوسطات استجابة أفراد العينة حول مستوى الالتزام التنظيمي لدى المعلمين بمحافظة بيشة تعزى لمتغيرات(المرحلة التعليمية، الدورات التدريبية، سنوات الخبرة، مکتب التعليم التابعة لها المدارس)، کما تبين وجود علاقة ارتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين توافر الخصائص الريادية لدى قادة المدارس بمحافظة بيشة وتعزيز الالتزام التنظيمي لدى المعلمين، وفي ضوء هذه النتائج قدمت الدراسة مجموعة من التوصيات أهمها: العمل على تعزيز الخصائص الريادة لدى قادة مدارس محافظة بيشة من خلال الدورات وورش العمل، إقامة ندوات على مستوى المحافظة ومستوى المملکة ککل من أجل تعزيز الخصائص الريادة لدى قادة المدارس لما له من أثر على الالتزام التنظيمي للمعلمين، حث قادة المدارس على إيجاد أساليب جديدة لتنفيذ مختلف المهام، بث روح المغامرة والمخاطرة المدروسة في نفوس قادة المدارس من خلال فتح المجالات لهم لاتخاذ القرارات المتعلقة بالمدرسة، تنمية مهارات الريادية لدى القادة مما لها اثر کبير في تعزيز الالتزام التنظيمي للمعلمين، تنمية روح الانتماء وحب المدرسة لدى المعلمين.
Abstract
This study aims to identify the pioneer characteristic degree among school leaders in Bisha Governorate and its relation in strengthening the organizational commitment of teachers. To achieve the objective of this study, the analytical descriptive method was used. A questionnaire was used as a tool to undergo this study, where was applied on a randomly selected sample for the research community, in which represented by leaders, teachers of public schools in Bisha Governorate, the sample was counted (3676) individuals, the final sample of the study counted (350). The study concluded the following: The pioneer characteristics in all its five areas (Creativity, Self-confidence, Openness, Independence, Risk) are available in a high degree among the leaders of the public schools in Bisha Governorate as well as the organizational commitment in all its three areas (Responsibility for school, emotional commitment, continuous commitment) among the teachers of public schools in Bisha Governorate. The results have showed that there were no statistically significant differences (α≤0.05) between the responses of the sample members of the pioneer characteristic degree of school leaders in Bisha Governorate to variables (educational stage, training courses, and years of experience). The results for the samples of school leaders of the central office in Bisha Governorate showed an average decrease in the pioneer characteristic degree in comparison with the school leaders of Al-Thnayah, Khaybar and Naqee offices. The results have showed that there were no statistically significant differences (α≤0.05) between the responses of the sample members of organizational commitment degree of teachers in Bisha Governorate to variables (educational stage, training courses, years of experience, and Education office affiliated schools). A significant positive correlation was found (α≤0.05) between the pioneer characteristic among school leaders in Bisha Governorate and its relation in strengthening the organizational commitment of teachers, In light of these results, the study has presented a number of recommendations: Enhancing the leadership qualities of school leaders at Bisha schools through workshops and courses, holding seminars at the governorate and the Kingdom in order to enhance the leadership qualities of school leaders as it has an impact on the organizational commitment of teachers, urging the school leaders to find new methods in performing various tasks, spreading the spirit of adventure and deliberate risk in the minds of the school leaders by opening up areas for them to make decisions related to the schools, developing the leadership skills among leaders has a significant impact on strengthening the organizational commitment of teachers, developing the spirit of belonging and school love in teachers.