أثر استخدام استراتيجية الصف المقلوب في التحصيل الدراسي في اللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الأول ثانوي في مدينة الطائف

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

معلمة لغة انجليزية وماجستير مناهج وطرق تدريس اللغة الانجليزية

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام استراتيجية الصف المقلوب في التحصيل في اللغة الانجليزية لدى طالبات الصف الأول الثانوي، ولتحقيق هدف الدراسة، اتبعت الباحثة المنهج  التجريبي المعتمد على تصميم المجموعتين: التجريبية والضابطة، وصممت اختباراً للتحصيل الدراسي في اللغة الانجليزية، حيث تکونت عينة الدراسة من (44) طالبة، تم تقسيمهن إلى مجموعتين: مجموعة تجريبية ضمت (22) طالبة، تم تدريسها باستخدام استراتيجية الصف المقلوب، ومجموعة ضابطة شملت (22) طالبة، تم تدريسها بالطريقة المعتادة، وعولجت البيانات باستخدام اختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين، ومعادلة حساب حجم الأثر. وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (بين متوسطات درجات المجموعتين التجريبية والضابطة في القياس البعدي للاختبار التحصيلي عند مستويات بلوم المعرفية( التذکر والفهم والتطبيق والتحليل والترکيب والتقويم (منفردة ومجتمعة)، حجم الأثر لاستراتيجية الصف المقلوب في تنمية التحصيل کان کبيرا على کل المستويات المعرفية (منفردة ومجتمعة)، وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج، تم تقديم مجموعة من التوصيات.





أ





Abstract
   The study aimed at examining the effect of the use of the Flipped Classroom strategy on the achievement of the first grade secondary students in English language. In order to achieve this, the researcher followed the quiz-experimental based on the design of the two groups: experimental and control, and designed a test for the academic achievement in English. The study sample consisted of (44) female students, who were divided into two groups: the experimental group: (22) students who were taught using the Flipped Classroom strategy, and the control group included (22) students who were taught in the traditional way. The data were analyzed using t- test for two independent groups and the calculation of the effect size calculation. The study findings showed that: There were statistically significant differences between the means of  the experimental group and the control group in the post  achievement test at the levels of  knowledge, understanding, application, analysis, synthesis, evaluation and total score. The effect of the Flipped Classroom strategy was significant on enhancing achievement in all levels and the total score. In the light of the findings of the study, some recommendations were made.