تقويم کتب الرياضيات المطورة بالمرحلة الابتدائية فى ضوء منظومة مهارات القرن الحادي والعشرين (دراسة تحليلية)

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

أستاذ المناهج وتعليم الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة الاسکندرية

المستخلص

يهدف البحث إلى التعرف على مدى توافر مهارات القرن الحادي والعشرين فى کتب الرياضيات المطورة بکل صف دراسي من صفوف المرحلة الابتدائية فى مصر؛ وتحديد جوانب القوة والضعف فى تلک الکتب؛ وإعداد مقترحات لعلاج أوجه القصور وتعزيز نقاط القوة. اعتمد البحث على المنهج الوصفي التحليلي متمثلا فى أسلوب تحليل المحتوى؛ وتکوّنت عينة البحث من جميع کتب الرياضيات المدرسية (کتب الفصلين: الأول والثاني) المقررة لطلاب جميع صفوف المرحلة الابتدائية في جمهورية مصر العربية في العام الدراسي 2016/2017م والبالغ عددها 12 کتابًا. قام الباحث بإعداد قائمة بمهارات القرن الحادي والعشرين الواجب توافرها في محتوى کتب الرياضيات بالمرحلة الابتدائية، وذلک بتحديد أربع مهارات رئيسة، کل مهارة منها تتضمن عددا من المهارات الفرعية المندرجة تحتها وتنتمي لتلک المهارة الرئيسة. وقد بلغ عدد المهارات الفرعية 112 مهارة فرعية. وتظهر نتائج التحليل لکتب الرياضيات المدرسية في الصفوف من الأول حتى السادس الابتدائي تحقق مهارات القرن الحادي والعشرين بنسب مابين منخفض إلى منخفض جدا. حيث جاءت تلک النسب فيما يتعلق بالمحاور الأربعة (28.47%، 11و00%، 6.27%، 3.06%) على التوالى. وفى ضوء النتائج تم تقديم مجموعة من المقترحات لعلاج أوجه القصور وتعزيز نقاط القوة فى تلک الکتب. وفى ضوء نتائج البحث تم تقديم عدد من التوصيات والبحوث المقترحة.
Abstract
Evaluation of Mathematics Textbooks Developed in the Primary Stage in light of the Twenty-First Century Skills System (Analytical Study)
The aim of the research is to identify the availability of 21st century skills in the mathematics books developed in each grade of the primary grades in Egypt; to identify the strengths and weaknesses of these books; and to prepare proposals to remedy weaknesses and reinforce points of strengths. The research used analytical descriptive method through the method of content analysis; the research sample consisted of all school mathematics textbooks (the first and second semesters), which are scheduled for students of all grades of the primary stage in Egypt in the academic year 2016/2017. The number of books was 12 books. The researcher prepared a list of the skills of 21st century skills which should be available in the content of mathematics textbooks at the primary level by identifying four main skills, each skill which includes a number of sub-skills which belong to that skill key. The number of sub-skills was 112 sub-skills. The results of the analysis of school mathematics textbooks in grades 1 through 6 show the skills of the 21st century in low to very low proportions. The statistics for the four main skills were 28.47%, 11%, 6.27% and 3.06%, respectively. Considering the results, a number of proposals were presented to address the weaknesses and reinforce the strengths of these books. In light of the results of the research, a number of recommendations and proposed research were presented.