فاعلية برنامج قائم على الصف المقلوب لتدريس الرياضيات في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدي تلاميذ

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات کلية التربية – جامعة دمياط

2 معلم أول رياضيات

المستخلص

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية البرنامج المقترح القائم على الصف المقلوب في تدريس الرياضيات لتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي. 
وتکونت عينة البحث من (63) تلميذًا من تلاميذ الصف الأول الإعدادي بمدرسة الإيمان الإسلامية الخاصة بإدارة دمياط التعليمية، موزعين على مجموعتين: تجريبية عددها (30) تلميذًا، وضابطة عددها (33) تلميذًا.
ولتحقيق هدف البحث تم اعداد أدوات ومواد البحث والتي اشتملت على اختبار مهارات التواصل الرياضي، ودليل للمعلم، وکراسة للتلميذ، وفيديوهات تعليمية. وتم تطبيق الاختبار على مجموعتي البحث قبليا للتأکد من تکافؤ المجموعتين، وبعدي للتحقق من فاعلية البرنامج المقترح. وأسفرت النتائج عن فاعلية البرنامج المقترح في تنمية مهارات التواصل الرياضي لدى تلاميذ الصف الأول الإعدادي.
وفي ضوء تلک النتائج يوصي بضرورة توظيف استراتيجية الصف المقلوب في تدريس مادة الرياضيات بالمرحلة الإعدادية.
 
الکلمات المفتاحية: برنامج ،الصف المقلوب، مهارات التواصل الرياضي، المرحلة الإعدادية.
The Effectiveness of a Program Based on Flipped Classroom for Teaching Mathematics in Developing Preparatory Stage Pupils’ Mathematical Communicative Skills
 
The study aimed at identifying the effectiveness of the proposed program based on the flipped classroom for teaching mathematics in developing the mathematical communicative skills and achievement of first year preparatory stage pupils.
The sample of this study included ( 63 ) pupils in the first year preparatory stage at the (Islamic Faith Private School in Damietta Educational Department). The subjects were divided into two groups: An Experimental group ( 30 ) pupils and a control group ( 33 ) pupils.
To achieve the purpose of the study, the researcher prepared the tools of the study which included A Mathematical Communication Test, A Teacher 's Guide, A Student Activity Book and Educational Videos. The test was administered to the experimental group and the control group as a pre-administration to ensure their equivalence. . The test was administered to both groups as a post-administration to identify the effectiveness of the proposed program. The results indicated the effectiveness of the proposed program in developing the mathematical communicative skills of the first year preparatory stage pupils. Based on the previously discussed results , the researcher recommends the need to employ the flipped classroom strategy in teaching mathematics at the preparatory stage.
Keywords:Program, Flipped Classroom , Mathematical Communicative Skills, Preparatory Stage.      

الكلمات الرئيسية