الوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة المنوفية وعلاقته بکفاياتهم البحثية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

مدرس أصول التربية کلية التربية – جامعة المنوفية

المستخلص

استهدفت الدراسة الحالية التعرف على العلاقة بين الوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة المنوفية والکفايات البحثية لديهم، استعانت الدراسة بالمنهج الوصفي الارتباطي، نظرا لمناسبته لطبيعة العلاقة، مستخدمة الاستبانة التي تم إعدادها وتقنينها وتطبيقها على عينة من طلاب الدراسات العليا على مستوى الماجستير والدکتوراة بکلية التربية جامعة المنوفية المقيدين للعام الجامعي 2018 / 2019 والمسجلين منذ ثلاث سنوات، حيث بلغت عينة الدراسة (182) طالبا بنسبة تمثيل (50%) من المجتمع الاصلي البالغ (364) طالبا، وتم اختيارها بطريقة عشوائية منتظمة، وتوصلت الدراسة إلى أن مستوى الوعي المعلوماتي لدى طلاب الماجستير والدکتوراة بکلية التربية جامعة المنوفية کان بدرجة متوسطة، وأن مستوى الکفايات البحثية لديهم کان بدرجة متوسطة، وأظهرت النتائج عدم وجود فروق في مستوى الوعي المعلوماتي ومستوى الکفايات البحثية تُعزى للنوع والقسم العلمي، في حين أظهرت وجود فروق تعزى للمؤهل العلمي لصالح الدکتوراة، وأظهرت أيضا وجود علاقة موجبة طردية بين الوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا بکلية التربية جامعة المنوفية والکفايات البحثية لديهم، وتم تقديم عدة توصيات إجرائية لرفع مستوى الوعي المعلوماتي لدى طلاب الدراسات العليا لزيادة کفاياتهم البحثية لإعداد رسائلهم العلمية بکفاءة.
الکلماتالمفتاحية:
الوعي المعلوماتي - طلاب الدراسات العليا - الکفايات البحثية.
 
 
Information Awareness among graduate students at the Faculty of Education, Menoufya University and its relation to their research competencies
 
 Dr. Samah El Sayed Mohamed El Sayed
  Lecturer of Foundations of Education-               
Faculty of Education - Menoufia University
 
 
Abstract
 
The present study aimed to identify the relationship between information awareness among postgraduate students at the Faculty of Education and Menoufya University and their research competencies. The study used the descriptive descriptive approach due to its relevance to the nature of the relationship, using the questionnaire that was prepared and codified and applied to a sample of graduate students at the master and doctoral level Education The University of Menoufya enrolled for the academic year 2018/2019 enrolled three years ago. The study sample consisted of 182 students representing 50% of the original population of 364 students, And were randomly selected. The study found that the level of information awareness among the master and doctoral students at the Faculty of Education, Menoufya University was medium, and that the level of research competencies was medium. The results showed that there were no differences in the level of information awareness and the level of research competencies attributed to the type and scientific section, The study also showed a positive relationship between the information awareness of post graduate students at the Faculty of Education and Menoufya University and their research competencies. Several practical recommendations were made to raise the level of awareness among students For higher studies to increase their research competencies to prepare their scientific messages efficiently.
 
key words :
Information Awareness - Graduate Students - Research Competencies.

الكلمات الرئيسية