المعرفة البيداغوجية التکنولوجية اللازمة لمعلمات رياض الأطفال من وجهة نظرهن وفقا لاطار TPACK

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

تسعى هذه الدراسة الى تحديد المعرفة البيداغوجية التکنولوجية الازمة لمعلمات رياض الأطفال من وجهة نظرهن وفقا لاطار TPACK , وتبنت هذه الدراسة المنهج الوصفي وذلک من خلال استبانة الکترونية  کوسيلة لجمع البيانات لسهولة تداولها وتوزيعها على اکبر عدد من المعلمات, وتم توزيعها على معلمات رياض الأطفال من مجتمعات مختلفة لضمان صدق البيانات والتي تم جمعها وتحليلها باستخدام برنامج التحليل الاحصائي (SPSS) وتوصلت الدراسة الى تحديد مستوى المحاور الأساسية لاطار TPACK ,متمثلة في  المعرفة البيداغوجية - Pedagogical Knowledge(PK) ,والمعرفة التکنولوجية - Technology Knowledge(TK) , المعرفة البيداغوجية للمحتوى - Pedagogical Content Knowledge(PCK) و المعرفة التکنولوجية للمحتوى - Technological Content Knowledge(TCK) والمعرفة التکنولوجية البيداغوجية - Technological Pedagogical Knowledge(TPK) التکنولوجيا البيداغوجية والمحتوى المعرفي - Technological Pedagogical Content Knowledge(TPCK)  , وتوصلت نتائج الدراسة أن الوزن النسبي لاستجابات عينة البحث علي المعرفة البيداغوجية التکنولوجية اللازمة لمعلمات رياض الأطفال (ککل) تتراوح بين (86.31، 89.39) وهي قيم عالية نسبية مما يؤکد أن عينة البحث أکدت درجة أهمية المعرفة البيداغوجية التکنولوجية اللازمة لمعلمات رياض الأطفال (ککل) الازمة لمعلمات رياض الأطفال، حيث بلغت قيمة کا2 دلالتها الإحصائية عند مستوي (0.05) وهي قيمة دالة إحصائيا وجميعها لصالح موافق بشدة. وفي ضوء هذه النتائج تم تقديم نموذج للمعارف التکنولوجية البيداغوجية اللازم توافرها لدى معلمة الروضة واوصت الدراسة بضرورة تطبيق هذا النموذج المقترح في برامج تدريب المعلمات.
الکلمات المفتاحية: اطار TPACK – معلمات رياض الأطفال


Technological pedagogical knowledge needed for kindergarten teachers from their perspective according to TPACK framework
Abstract:
   The aim of this study was to identify  kindergarten teachers' perspectives on knowledge of educational technological content according to the framework of TPACK, This study adopted the descriptive approach through an electronic questionnaire as a means of collecting data for easy circulation and distribution to the largest number of parameters, and it was distributed to kindergarten teachers from different communities. To ensure the validity of the data collected and analyzed using the statistical analysis program (SPSS) and the study found to determine the basic axes of the framework of TPACK, represented by pedagogical knowledge (PK), and technological knowledge - Technology Knowledge (TK), knowledge Pedagogical Content Knowledge (PCK), Technological Pedagogical Knowledge (TPK) and Technological Pedagogical Content Knowledge (TPCK). The research sample on the technological pedagogical knowledge required for kindergarten teachers (as a whole) ranges between (86.31 and 89.39) which are relatively high values ​​which confirms that the research sample confirmed the importance of the technological pedagogical knowledge needed for kindergarten teachers (as a whole) necessary for kindergarten teachers, where the value of Ka 2 Its statistical value is at the level of (0.05), which is a statistically significant value, all in favor of strongly agreeing. According to these results, a model of the pedagogical technological knowledge required by the kindergarten teacher was presented and the study recommended that this proposed model should be applied in the teacher training programs..
Key words: TPACK frame - kindergarten teachers

الكلمات الرئيسية