القيمة التنبؤية لمهارة إدارة الصف من خلال أبعاد التمکن النفسي لدى معلمي العاديين ومعلمي ذوي الاحتياجات الخاصة

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث الحالي إلى تحديد القيمة التنبؤية لمهارة إدارة الصف من خلال ابعاد التمکن النفسي لدى معلمي التلاميذ العاديين ومعلمي التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة ، تم تطبيق أدوات الدراسة على عينه قوامها (250) معلم ومعلمة من معلمي التلاميذ العاديين ومعلمي التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة وبعد استبعاد الاستمارات غير المکتملة ، أصبحت عينة الدراسة قوامها (243 ) معلم ومعلمة مقسمة کالتالي (146 ) من معلمي التلاميذ العاديين ، (97) من معلمي تلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة ، واستخدمت الباحثة مقياس التمکن النفسي ، ومقياس مهارة إدراة الصف من إعداد الباحثة ، وتبين من نتائج الدراسة الحالية أنه يمکن التنبؤ بمهارة إدارة الصف لدى معلمي التلاميذ العاديين من خلال ابعاد التمکن النفسي لبعدي الکفاءة والتأثير کأبعاد فرعية ، وکذلک للدرجة الکلية لأبعاد مقياس التمکن النفسي المستخدم في البحث الحالي لأبعاد ( المعنى – الکفاءة – تقرير المصير – التأثير) ، وکذلک بالنسبة لمعلمي التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة أنه يمکن التنبؤ بمهارة إدارة الصف من خلال بعد ( تقرير المصير ) کأحد أبعاد التمکن النفسي لديهم .
The predictive value of classroom management skills through the dimensions of psychological empowerment among School Teachers of Both Normal and Special Needs Pupils
The present study aims to determine the predictive value of classroom management skills through the dimensions of psychological empowerment among School Teachers of Both Normal and Special Needs Pupils, The study tools were implemented in the same manner (250) males and females teachers from School Teachers of Both Normal and Special Needs Pupils and after excluding the incomplete measures The study sample consisted of (243) males and females teachers divided as follows (146) of the teachers of Normal Pupils, (97) teachers of Pupils with special needs, The researcher used the measure of psychological empowerment, and the scale of the skills of classroom management prepared by the researcher , The results of the present study show that classroom management skills can be predicted for the teachers of Normal Pupils through the Dimensions of psychological empowerment of different Competence and Impact as sub-dimensions, as well as the overall degree of distance of the psychological empowerment measure used in the present study to distance (Meaning – Competence - Self determination – Impact ) , As well as for teachers of Pupils with special needs that it is possible to predict the skills of classroom management through the dimension of (self-determination) as one of the dimensions of psychological empowerment and explained the researcher that result in light of the previous study and the theoretical framework

الكلمات الرئيسية