ما وراء المعرفة وعلاقتها بالتفکير الابتکارى لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ذوى صعوبات تعلم الرياضيات

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدف البحث الحالى تعرف الفروق بين الجنسين في ما وراء المعرفة و التفکير الابتکاري، وکذا دراسة العلاقة بين ما وراء المعرفة و التفکير الابتکارى لدى تلاميذ الصف الخامس الابتدائى ذوى صعوبات تعلم الرياضيات، وتکونت العينة من (193) تلميذاً، وتلميذة من تلاميذ الصف الخامس الابتدائي ذوى صعوبات تعلم الرياضيات(101 تلميذاً، 92 تلميذة)، وباستخدام اختبار المصفوفات المتتابعة الملونة "لرافن"، واختبار "تورانس" للتفکير الابتکاري الصورة (أ)، واختبار تحصيلي موضوعي في مادة الرياضيات إعداد الباحثة ومقياس ما وراء المعرفة لذوى صعوبات التعلم إعداد الباحثة، و باستخدام معامل ارتباط "بيرسون"، واختبار "ت" لعينتين مستقلتين توصلت نتائج البحث إلى أنه لا يوجد فروق بين الجنسين في ما وراء المعرفة، کما أشارت النتائج إلى وجود فرق دال احصائياً عند مستوى (0.01) بين متوسطي درجات تلاميذ، وتلميذات الصف الخامس الابتدائي ذوى صعوبات التعلم في قدرات الطلاقة، والأصالة، والدرجة الکلية في صالح البنين، وأنه لا يوجد فرق بين متوسطي درجات التلاميذ، والتلميذات في المرونة، وبحساب حجم التأثير لبيان نسبة تباين المتغير التابع وهو التفکير الابتکارى و التي ترجع للمتغير المستقل وهو النوع کانت قيمة مربع ايتا تساوى 0,05 وهو حجم تأثير صغير، وکذا وجود ارتباط موجب دال احصائياً عند مستوى 0.01 بين درجات التلاميذ في مقياس ما وراء المعرفة، وبين درجاتهم في جميع قدرات التفکير الابتکاري : الطلاقة، والمرونة، والأصالة، والدرجة الکلية لدى کل من عينة البنين، والعينة الکلية ووجود ارتباط موجب دال احصائياً عند مستوى05, بين ما وراء المعرفة، وجميع قدرات التفکير الابتکاري لدى عينة البنات.
 
 


 
Abstract
The current research aimed at studying gender differences in meta-cognition and creative thinking as well as studying the relationship between the meta-cognition and the creative thinking of the fifth grade primary school pupils with mathematics learning disabilities. The sample consisted of 193 fifth grades mathematics learning disabled pupils (101 boys, 92 girls). The researcher used Raven's Colored Progressive Matrices (CPM),  Torrance test of creative thinking (TTCT) form (A), objective mathematics achievement test which prepared  by the researcher and the meta-cognition test for learning disabled pupils that prepared by the researcher. Using Person's correlation coefficient and independent- samples T -Test, the results of the research showed that there was no difference between the score means of both boys and girls in metacognition. The results also indicated a statistically significant difference at the level of 0.01 between the score means of fifth grade boys and girls with learning disabilities in the abilities of fluency, originality, and total score in favor of boys while there was no difference between the score means for boys and girls in flexibility. Calculating the effect size to show the variance of the creative thinking as a dependent variable, It was due to gender as an independent variable. Eta square was ß2  = 0.05 which was a small effect. Moreover, there was a statistically significant positive correlation at the level of 0.01 between pupils’ degrees in the metacognition scale and their degrees in all  creative thinking abilities: fluency, flexibility, originality, and total score in both boys and the total samples. Also, there was a statistically positive correlation at the level of 0.05 between metacognition and all creative thinking abilities in the sample of girls.
 


 

الكلمات الرئيسية