التنبؤ بالتحصيل الأکاديمي من خلال مکونات الذاکرة العاملة ومکونات العادات العقلية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلي التنبؤ بالتحصيل الأکاديمي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية من خلال مکونات الذاکرة العاملة وأبعاد العادات العقلية، وتکونت عينة الدراسة من (338) تلميذًا وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية، وتم تطبيق بطارية الذاکرة العاملة، وبطارية العادات العقلية إعداد الباحثة.
وقد أسفرت نتائج الدراسة إلي مايلي:
1- توجد علاقة ارتباطية دالة بين درجات التحصيل الأکاديمي وکل من مکونات الذاکرة العاملة والعادات العقلية لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية.
2- تتباين الأوزان النسبية لإسهام کل من مکونات الذاکرة العاملة والعادات العقلية في التحصيل الأکاديمي لدي تلاميذ المرحلة الإعدادية.
 
 
Predicting Academic Achievement via Components of the Working Memory and the Dimension of Habits of Mind for Intermediate Stage Pupils.
 
By
Shimaa Salah Mohamed Abo-ELnaser EL deep < /p>
Abstract
This Study Aimed to Predicting Academic Achievement for Intermediate Stage Pupils Via Components of the Working Memory and the Dimension of Habits of Mind, The Study sample consisted of (338) pupil of Intermediate Stage Pupils، Patary was applied working memory and Habits of mind scale preparation of the researcher.
The results of the study to the following:
1-     There are A Significant Relationship Between Academic Achievement and both the Components of the Working Memory and the Dimension of Habits of Mind Intermediate Stage Pupils.
2-   The StatisticSignificant for both the Components of the Working Memory and the Dimension of Habits of Mind Differ Significantly in the Academic Achievement Intermediate Stage Pupils.
 

الكلمات الرئيسية