تصور مقترح لعلاج مشکلة التنمر الصفي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية في ضوء متطلبات المناخ المدرسي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

المستخلص

استهدفت الدراسة إيضاح طبيعة ظاهرة التنمر الصفي بوصفها عنصرا مؤثرا يحد من النظام التعليمي، انطلاقا من طبيعة المناخ التدريسي السائد، وتحديد أهم أسباب ظاهرة التنمر الصفي والداعية إلى إعادة النظر في البرامج والأنشطة التعليمية في المرحلة الإعدادية، وبيان الدور الذي يسهم به وضع تصور مقترح لعلاج مشکلة التنمر الصفي تسهم في تمکن الجيل الجديد من تحقيق النمو الشامل المتکامل، وعلاقته بالمناخ الصفي.
واعتمدت الدراسة الحالية على المنهج الوصفي التحليلي. وتمثلت حدود الدراسة في: الحد المکاني: تلاميذ المرحلة الإعدادية في محافظة الإسماعيلية. والحد الزماني: تم تطبيق إجراءات البحث في الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 2018 / 2019. والحد الموضوعي: ظاهرة التنمر الصفي لدى طلاب المرحلة الإعدادية بمحافظة الإسماعيلية، وعلاقتها بالمناخ التدريسي السائد. والحدود البشرية: المعلمين والموجهين بمحافظة الإسماعيلية، الخبراء التربويين بکليات التربية بمحافظات مدن القناة (الإسماعيلية – السويس – بورسعيد).
أما عن مجتمع الدراسة هم العدد الکلي لمعلمي المرحلة الإعدادية بمحافظة الإسماعيلية، والبالغ عددها (4050) معلم ومعلمة، موزعين على (215) مدرسة، بينها (202) مدرسة حکومية، و(13) مدرسة خاصة. وقد بلغ عدد معلمي المدارس الحکومية التي تم تطبيق الاستبانة فيها (750) معلم ومعلمة، بما يعادل نسبة (5 ,18%)، وکانت نسبة العائد من هذه العينة بعد تحکيمها (680) بما يعادل نسبة (6, 90).
وقد أسفرت الدراسة بشيوع أنماط ظاهرة التنمر لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية من وجهة نظر المعلمين فقد أظهرت نتائج الدراسة بعد إجراء تحليل إحصائي لاستجابات معلمي المرحلة الإعدادية على فقرات الاستبانة المعدة لذلک. کما أن عدد معايير المناخ المدرسي المناسبة لعلاج التنمر المدرسي قد بلغت (7) معايير، بعضها ارتبط بالمعلم ودوره؛ حيث لم يقتصر الدور على مساعدة التلاميذ في التمکن من الجانب التحصيلي، وإنما تطلب الأمر متابعة أحوال التلاميذ، وظروفهم وأحوالهم النفسية والاجتماعية، وعلاقتهم بأسرهم، وعلاقتهم ببعضهم بعضا.
وقد أوصت الباحثة بمجموعة من التوصيات منها:

الإسهام في تنمية الوازع الديني والأخلاقي لدى الطلاب على النحو الذي يغير سلوکهم في مواجهة المؤثرات السلبية التي تدفعهم دفعا إلى العنف، أو تقودهم إلى الانخراط في صور التنمر المدرسي.
دعوة المؤسسات التعليمية إلى التوظيف الأمثل الرشيد لوسائل الاتصال الجماهيرية وما تحمله من مضامين بحيث تکون في خدمة العملية التربوية التعليمية.
الدعوة إلى توثيق العلاقة بين الأسرة والمدرسة، ومد جسور الثقة بينهم للاستفادة القصوى من التکامل بينهم لصالح المجتمع، وبما يحول دون توجه الطلاب لممارسة التنمر مع غيرهم من الزملاء.
ضرورة توفير جو مدرسي مناسب للتلاميذ يصرفهم عن التوجه للعنف والشغب والسلوک العدواني.
دعوة الأسر لممارسة الأسرة لدورها الرقابي على النشء من أجل بناء مجتمع قادر على تحمل مسؤولياته.
ضرورة الاهتمام بمتابعة سلوکيات الطلاب من قبل المعلمين وغدارة المدرسة والأخصائي الاجتماعي وفحص أية مؤشرات تدل على مظاهر التنمر بين الطلاب.
الحرص على منع الطلاب من مشاهدة البرامج التليفزيونية التي تتسم بالعنف.
تجنب العقاب البدني مع الأبناء والتحول إلى أساليب تأديبية أعظم تأثيرا وأقل خطرا.

Abstract
A proposed proposal to address the problem of bullying in the classroom in the light of the requirements of the school climate
The study aimed at clarifying the nature of the phenomenon of bullying as an influential factor that limits the educational system, based on the nature of the prevailing teaching climate, and identifying the main causes of bullying phenomenon, calling for reconsidering educational programs and activities in the preparatory stage. Class bullying contributes to enabling the new generation to achieve overall integrated growth, and its relationship to the classroom climate.
The present study is based on the analytical descriptive approach. The limits of the study were: spatial limit: pupils in the preparatory stage in Ismailia. Timetable: The research procedures were applied in the first semester of the academic year 2018/2019. Objective: The phenomenon of class bullying among the students of the preparatory stage in Ismailia Governorate and its relation to the prevailing teaching environment. And human borders: teachers and guidance in Ismailia, educational experts in the colleges of education in the provinces of the Canal (Ismailia - Suez - Port Said).
As for the study population, the total number of teachers in the preparatory stage in Ismailia Governorate is (4050) teachers and teachers, distributed in (215) schools, including (202) public schools and (13) private schools. The number of teachers in the public schools in which the questionnaire was applied was 750 teachers, equivalent to 5-18%. The rate of return of this sample after its arbitration was 680, equivalent to 6, 90%.
The results of the study revealed a statistical analysis of the responses of the middle school teachers on the questionnaire sections prepared for this purpose. The number of standards for the school climate suitable for the treatment of bullying school has reached (7) standards, some associated with the teacher and his role; where the role is not only to help students to be able to the side of achievement, but it is required to follow the conditions of students, and their conditions and psychological and social conditions, and their relationship with their families, And their relationship with one another.
The researcher recommended a set of recommendations, including:
Contribute to the development of the religious and moral concerns of students in a way that changes their behavior in the face of the negative effects that drive them to violence, or lead them to engage in images of bullying school.
Inviting educational institutions to optimize the use of the means of communication and the contents of the content to be in the service of educational educational process.
Advocate to strengthen the relationship between the family and the school, and extend the bridges of trust between them to make the most of the integration of them for the benefit of society, and to prevent the students to practice bullying with other colleagues.
The need to provide an appropriate school atmosphere for students to distract them from violence, riot and aggressive behavior.
Inviting families to exercise the role of the family to control young people in order to build a society capable of carrying out its responsibilities.
The need to pay attention to follow the behavior of students by teachers and the school and social worker and the examination of any indicators of the manifestations of bullying among students.
Prevent students from watching violent TV shows.
Avoid corporal punishment with children and switch to more effective and less dangerous disciplinary methods.

الكلمات الرئيسية