عادات العقل والذکاء الروحي فى علاقتهما بالدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية بسوهاج

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

مدرس علم النفس التربوى کلية التربية- جامعة سوهاج

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة طبيعة العلاقة بين عادات العقل وکل من: الذکاء الروحى والدافعية للتعلم لدى طلاب کلية التربية بسوهاج، والکشف عن الفروق بين الذکور والإناث فى کل من: عادات العقل والذکاء الروحى والدافعية للتعلم، إضافة إلى بحث إمکانية التنبؤ بالدافعية للتعلم من خلال عادات العقل والذکاء الروحى لدى الطلاب. ولتحقيق أهداف الدراسة أعدت الباحثة مقياسا للدافعية للتعلم، کما استخدمت مقياس عادات العقل إعداد/ عبد العزيز الشخص وآخران(2015)، ومقياس الذکاء الروحى إعداد/(Amram& Dryer (2008، تعريب وتقنين بشرى أحمد (2013)، وتکونت عينة الدراسة من 200 طالبًا وطالبًة (88 طالباً، 112 طالبة)،بالفرقة الأولى شعبة رياضيات بکلية التربية جامعة سوهاج. وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة إرتباطية موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين الدرجات الکلية للطلاب على مقياس عادات العقل ودرجاتهم على جميع أبعاد مقياس الذکاء الروحى، وکشفت النتائج وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين الدرجات الکلية للطلاب على مقياس عادات العقل ودرجاتهم الکلية على مقياس الدافعية للتعلم، کما أظهرت نتائج الدرسة وجود علاقة إرتباطية موجبة دالة إحصائيا عند مستوى (0.01) بين مجموع الدرجات الکلية للطلاب على مقياس الذکاء الروحى ودرجاتهم الکلية على مقياس الدافعية للتعلم، وأوضحت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائيا عند مستوى (0.05) بين الذکور والإناث فى الدرجة الکلية على عادات العقل لصالح الإناث، بينما لم توجد فروق ذات دلالة إحصائيا بين الذکور والإناث فى الدرجة الکلية على کل من مقياسى الذکاء الروحى والدافعية للتعلم، وأشارت النتائج أن المتغيرات المستقلة للدراسة تفسر 23.9% من التغيرات الحادثة فى الدافعية للتعلم.
الکلمات المفتاحية: عادات العقل- الذکاء الروحى- الدافعية للتعلم.
 
 
Habits of mind and spiritual intelligence in their relationship to learning motivation for Sohag faculty of education students
            bstract:                                                        
         The current study aimed to know the relationship between habits of mind, spiritual intelligence and Learning motivation among Sohag faculty of education students, and to discover the differences between males and females in each of: habits of Mind, Spiritual Intelligence and learning motivation, also to explore the possibility of predicting the learning motivation through habits of mind and spiritual intelligence. To achieve this study goals, the researcher prepared learning motivation scale, also used habits of mind scale prepared by/ Abdul Aziz Al-Shakhs et al. (2015), and spiritual intelligence scale prepared by/ Amram &Dryer (2008), Arabization and legalization by/ Bushra Ahmed (2013). The study sample consisted of 200 students (88 males, 112 females), in the first year, mathematics division, Sohag faculty of education. The study found a positive statistically correlation at (0.01) level between the total scores of students on habits of mind scale and their scores on all dimensions of the spiritual intelligence scale, the results revealed a positive statistically correlation at (0.01) level between the total scores of students on habits of mind scale and their total degrees on learning motivation scale, also the results showed a positive significant correlation at (0.01)  level  between the total Student's scores on spiritual intelligence scale and their total scores on learning motivation scale. Also, there were a significant differences at (0.05) level between males and females in the total degree of  habits of mind in favor of females, while there were no significant differences between them in the overall degree on both of spiritual intelligence and learning motivation. The results indicated that the independent variables of the study explain 23.9% of the changes in learning motivation.
Key words:habits of mind- spiritual intelligence- learning motivation.

الكلمات الرئيسية