تقويم مهارات التحدث باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمنطقة القصيم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

قسم المناهج وطرق التدريس- کلية التربية- جامعة القصيم

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تقويم مهارات التحدث باللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الأول الثانوي بمنطقة القصيم، وتحقيقًا لهذا الهدف اتبع الباحثان المنهج الوصفي، وأعدت استبانة تشمل قائمة بمهارات التحدث من أجل تحديد المهارات المناسبة لدى الطالبات، وکذلک بطاقة ملاحظة من أجل ملاحظة تلک المهارات والتعرف على درجة توافرها لدى الطالبات من خلال المقياس المعّد لهذا الغرض. وطُبقت تلک الأدوات بعد التأکد من صدقها وثباتها على عينة تکونت من 15% من المجتمع الأصلي من طالبات الصف الأول الثانوي بمحافظة عنيزة والتي بلغت (187) طالبة، في الفصل الدراسي الثاني 1435/1436هـ.
وتوصلت الدراسة إلى إعداد قائمة بمهارات التحدث باللغة الإنجليزية مکونة من ثلاث مهارات رئيسة وهي: المهارات المعرفية (الأفکار) – المهارات اللغوية (المفردات – القواعد) – المهارات الصوتية (النطق – الطلاقة)، واشتملت تلک المهارات على مهارات فرعية أخرى تضمنتها القائمة.
وأشارت نتائج الدراسة إلى توفر المهارات اللغوية لدى الطالبات بدرجةٍ متوسطة، وحصلت تلک المهارات على المرتبة الأولى من حيث درجة توافرها لدى الطالبات، حيث بلغ متوسطها الحسابي (1.77)، بينما حصلت المهارات المعرفية على المرتبة الثانية وبدرجة توافر ضعيفة حيث بلغ متوسطها الحسابي (1.59)، في حين جاءت المهارات الصوتية بالمرتبة الثالثة والأخيرة، وبدرجة توافر ضعيفة، ومتوسط حسابي قدره (1.47).
وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة، قدم الباحثان عدداً من التوصيات والمقترحات المرتبطة بهذه النتائج.
 
An Evaluation of Speaking Skills of Female Freshmen High School Students in Qassim
 
Abstract:
The present study aimed at evaluating English language speaking skills of secondary first grade female students in Al-Qassim region. In order to attain this aim, the study employed the descriptive approach. Data collection was carried out by means of a questionnaire including an inventory of speaking skills in order to determine the appropriate skills among students, in addition to an observation sheet to observe these skills and to identify to what extent they are available at the students by the scale developed for this purpose.
After verifying the validity and reliability of the tools, they were administered on a sample consisting of (187) female students who represent 15% of the population (these are secondary first grade female students at Onaizah Governate) in the second semester of the academic year 1435/1436 AH.
The study has developed an inventory of English language speaking skills involving three main skills, namely: cognitive skills (ideas), linguistic skills (vocabulary- structures), and phonological skills (pronunciation, fluency), in addition to other sub-skills included in the inventory.
The results of the study pointed out the average availability of linguistic skills among students as they came first among the skills students possess with a mean of (1.77). while the students had poor cognitive skills that came second with a mean of (1.59), and phonological skills came in the third place with a mean of (1.47).
According to the previous results, the researcher suggested a number of recommendations associated with the study consequences.