درجة توافر الکفايات التدريسية والإنسانية لدى مدربي الثقافة الإسلامية في الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب بالکويت من وجهة نظر المتدربات وأثر ذلک على مستوى التحصيل لديهن

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

عضو هيئة تدريب الهيئة العامة للتعليم التطبيقي والتدريب - الکويت

المستخلص

هدفت الدراسة إلى تعرف درجة توافر الکفايات التدريسية والإنسانية لدى مدربي الثقافة الإسلامية بالهيئة العام للتعليم التطبيقي والتدريب بدولة الکويت، ودلالة إسهام الکفايات في التنبؤ بالتحصيل الدراسي للمتدربات. وتکونت العينة من (132) من المتدربات بالمعهد العالي للخدمات الإدارية، طبق عليهن استبانة تقيس (8) کفايات لدى هؤلاء المدربين.  وکشفت النتائج أن کفايتا المحتوى العلمي، والکفاية الإنسانية فقط ترتفعان لدى المدربين. وبشکل إجمالي تتوافر الکفايات التدريسية لدى المدربين بدرجة متوسطة، وتبين أن حجم تأثير الکفايات في المتدربات يعادل (26%)، وأن کفاية إعداد المحتوى العلمي، والکفاية الشخصية کانتا فقط هما اللتان تسهمان في التنبؤ بالتحصيل للمتدربات. وقد تبين عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات تقدير المتدربات على کل من  الدرجة الکلية وجميع أبعاد الکفايات التدريسية والإنسانية تبعا لمتغير الجنسية، وکذلک تبعا لمتغير التخصص.
 الکلمات المفتاحية : الکفايات التدريسية ، الکفايات الإنسانية، مدربي الثقافة الإسلامية.
 
Abstract
The study aims to identify the degree to which teaching and human  ompetencies are available among Islamic Culture trainers at the Public Authority for Applied Education and Training in the State of Kuwait, and the significance level of contribution of those competencies in predicting the academic achievement of female trainees. The sample consisted of 132female trainees at the Higher Institute for Administrative Services, where a questionnaire was applied to measure8 competencies among those trainers. The results revealed that the trainers scored high only in the human and scientific-content competencies. However, their teaching competencies turned out to be average overall .It was found out that these competencies have a 26%influenceonfemale trainees, and that the personal and scientific-content-preparation competencies were the only ones that contribute to predicting achievement for the female trainees. It was also found that there were no statistically significant differences at the level 0.05 between the average grades of the female trainees regarding both the total score and the aggregate of all dimensions of teaching and human competencies as per the nationality variable, as well as according to the specialization variable.
 
 Keywords: teaching competencies, human competencies, Islamic culture trainers.

الكلمات الرئيسية