فاعلية استراتيجية دورة التعلم الخماسية المدعومة بالويب کويست في تنمية بعض الممارسات الرياضية والانخراط في التعلم لدى طلاب المرحلة الاعدادية

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلفون

1 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة طنطا

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المساعد کلية التربية – جامعة الفيوم

المستخلص

هدف البحث إلي التعرف علي فاعلية استراتيجية دورة التعلم الخماسية المدعومة بالويب کويست في تنمية  بعض الممارسات الرياضية والانخراط في تعلم الرياضيات لدى طلاب الصف الأول الإعدادى ، وتم استخدام المنهج شبه التجريبي وبلغت عينة البحث (70 طالب ) منهم (35 طالبة کمجموعة تجريبية درست وحدة الاعداد النسبية من خلال استراتيجية دورة التعلم الخماسية المدعومة بالويب کويست ) و(35طالبة مجموعة ضابطة  درست وحدة الاعداد النسبية من خلال الطريقة الاعتيادية) من  إحدى مدارس إدارة المحلة شرق التابعة بالغربية،  وتم بناء اختبار الممارسات الرياضية  ومقياس الانخراط فى التعلم والتحقق من صدقهما وثباتهما ، وأظهرت نتائج الدراسة:  تفوق المجموعة التجريبية والتي درست باستخدام دورة التعلم الخماسية  المدعومة بالويب کويست على المجموعة الضابطة في الممارسات الرياضية ومقياس الانخراط في تعلم الرياضيات ، ووجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات اختبار الممارسات الرياضية ومقياس الانخراط في تعلم الرياضيات لدى طلاب الصف الأول الإعدادى،  وتم التوصية بعدد من التوصيات من أهمها: توظيف استراتيجية دورة التعلم الخماسية المدعومة بالويب کويست في تدريس الرياضيات.
الکلمات المفتاحية: استراتيجية دورة التعلم الخماسية - الويب کويست –  الممارسات الرياضية  - الانخراط في التعلم .
Abstract
       The aim of the research is to identify the effectiveness of the five- learning cycle strategy supported by the Web Quest in developing some mathematical practices and Learning engagement among first-grade Preparatory school students. The quasi-experimental curriculum was used and the research sample reached (70 students) among them (35 students as an experimental group that studied the relative numbers unit from During the five-cycle learning strategy supported by the Web Quest) and (35 students of a control group studied the unit of relativistic preparation through the traditional  method) from a school in Mahalla East, affiliated to Gharbia, a mathematical practice test and a scale for engagement learning were built and verify Their validity and reliability, the results of the study showed that the experimental group, which was studied using cycle learning supported with Web Quest- learning, outperformed the control group in mathematical practices and the scale of mathematics engagement learning ,and there is a positive correlation between the scores of mathematical practices test and the scale of engagement learning among first-grade Preparatory school students, and a number of recommendations were recommended, the most important of which are: employing a five- cycle learning strategy  supported by the Web Quest in mathematics teaching.
Keywords: five- learning cycle strategy, WebQuest, mathematical practices, learning engagement.

الكلمات الرئيسية