فاعلية استخدام التعلم التشارکي والتنافسي عبر تکنولوجيا الحوسبة السحابية في تنمية مهارات استخدام تطبيقات التعلم النقال التعليمية والدافعية نحو التعلم لدي طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

أستاذ تکنولوجيا التعليم المساعد کلية التربية بالدقهلية – جامعة الأزهر

المستخلص

استهدف البحث الحالي التحقق من فاعلية استخدام التعلم التشارکي والتنافسي عبر تکنولوجيا الحوسبة السحابية في تنمية مهارات استخدام تطبيقات التعلم النقال التعليمية والدافعية نحو التعلم لدي طلاب شعبة تکنولوجيا التعليم، تکونت عينة البحث من (60) طالبًا من طلاب الفرقة الرابعة شعبة تکنولوجيا التعليم کلية التربية بتفهنا الأشراف جامعة الأزهر تم تقسيمهم إلي مجوعتين تجريبيتين (مجموعة تجريبية(1)) تعلم تشارکي قوامها (30) طالبًا، (مجموعة تجريبية(2)) تعلم تنافسي، استخدم الباحث اختبار تحصيلي معرفي وبطاقة ملاحظة مهارات استخدام تطبيقات التعلم النقال التعليمية، ومقياس الدافعية نحو التعلم ، واستخدم الباحث المنهج شبه التجريبي للتوصل إلي نتائجه، ولقد توصلت النتائج إلي فاعلية استخدام کلاً من التعلم التشارکي والتنفسي عبر تکنولوجيا الحوسبة السحابية في التحصيل المعرفي ومهارات استخدام تطبيقات التعلم لنقال والدافعية نحو التعلم لأفراء مجموعتي البحث، وتوصلت ايضًا الي تفوق مجموعة التعلم التشارکي علي مجموعة التعلم التنافسي في التحصيل المعرفي ومهارات استخدام تطبيقات التعلم لنقال والدافعية نحو التعلم.
الکلمات المفتاحية: التعلم التشارکي- التعلم التنافسي– الحوسبة السحابية- تطبيقات التعلم النقال-الدافعية نحو التعلم.
The Effectiveness of Using Participatory and Competitive Learning Through Cloud Computing Technology in Developing the Skills of Using Educational and Motivational Learning Applications in Learning Technology Students
Abstract
        The study aimed at investigating the Effectiveness of Using Participatory and Competitive Learning Through Cloud Computing Technology in Developing the Skills of Using Educational and Motivational Learning Applications in Learning Technology Students the research sample consisted of (60) students from the fourth year Al-Azhar University was divided into two experimental groups (experimental group (1)) participatory learning consisting of (30) students, (experimental group (2)) competitive learning, the researcher used a cognitive achievement test and a note card skills to use educational learning mobile applications, and The researcher used the quasi-experimental approach to reach his results, and the results reached the effectiveness of using both participatory and respiratory learning through cloud computing technology in cognitive achievement and the skills of using learning applications to transfer and motivation towards learning to the members of the two research groups. Participatory group learning competitively in cognitive achievement and the skills of using learning applications to convey and motivation towards learning.
Keywords: Participatory Learning - Competitive Learning - Cloud computing - Mobile Learning Applications - Motivation Towards Learning.  
 

الكلمات الرئيسية