تأثير المدرسة الفقهية على الفکر التربوي الإسلامي

نوع المستند : مقالات أدبیة وتربویة

المؤلف

جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية کلية التربية- قسم أصول التربية مسار التربية الإسلامية

المستخلص

     هدفت الدراسة الحالية إلى الکشف عن تأثير المدرسة الفقهية على الفکر التربوي الإسلامي, وذلک من خلال التعرف على الظروف التاريخية والعلمية المصاحبة لظهورها مع الکشف عن مکانة المدرسة الفقهية, وأهدافها ومصادرها, وأبرز مؤسساتها التعليمية, بالإضافة إلى عرض الآراء التربوية لبعض مفکري تلک المدرسة. واستخدمت الدراسة المنهج الوثائقي. وکان من نتائجها: أنه قد صاحب ظهور المدرسة الفقهية بعضا من الظروف التاريخية والعلمية. وأن المدرسة الفقهية تمتعت بالکثير من النفوذ والانتشار, حتى عدت أهم المدارس وأوسعها في مجال التربية وأکثرها انتشاراً وتأثيراً. وأن من أهداف المدرسة الفقهية, ‌الدفاع عن الکتاب والسنة, ونشر العقيدة الإسلامية, وإعداد القضاة ورجال الحسبة والمعلمين والعلماء. وأن هناک عدة مصادر اعتمدت عليها المدرسة الفقهية کالقرآن الکريم, والسنة النبوية, والإجماع, والقياس, والاستحسان, وقول الصحابي, وعمل أهل المدينة وغيرها. وتوصلت الدراسة أيضا إلى تنوع المؤسسات التعليمية عند الفقهاء کالمساجد, والکتاتيب, ومنازل الفقهاء, والمدارس, والحوانيت, ودور القراء  والضيافة وغيرها. کما تنوعت المناهج الدراسية, فکانت هناک مناهج الکتاتيب للصبيان, ومناهج للمرحلة العليا لإعداد الفقهاء. کذلک تنوعت طرق التدريس في المدرسة الفقهية, کطريقة السماع, والحفظ, والإملاء, وطريقة الاختلاف والمصاحبة, وطريقة السؤال والجواب وغيرها. ومن النتائج أيضا أنه قد أسهم مفکرو المدرسة الفقهية وعلماؤها بالعديد من الآراء التربوية عبر القرون المختلفة کأبي حنيفة وابن سحنون والماوردي وابن تيمية وغيرهم, وسجلوا بذلک السبق على التربية الحديثة في کثير من القضايا التربوية.
الکلمات المفتاحية: المدرسة الفقهية, الفکر التربوي الإسلامي, تاريخ التربية, التربية الإسلامية.
The present study aimed at uncovering the influence of the Fiqh school on the Islamic educational thought by identifying the historical and scientific conditions associated with its emergence, revealing the school's jurisprudential status, its objectives and sources, and its main educational institutions, as well as presenting the educational opinions of some of the school's thinkers. The study used the documentary approach. The result was that the emergence of the school of jurisprudence has some historical and scientific conditions. And that school jurisprudence enjoyed a lot of influence and spread, even returned the most important schools and the most extensive in the field of education and the most widespread and influential. And that the objectives of the school of jurisprudence, defending the book and the Sunnah, and the dissemination of the Islamic faith, and the preparation of judges and members of the Hesba, teachers and scientists. And that there are several sources relied upon by the school of jurisprudence such as the Koran, and Sunnah, and consensus, measurement and appreciation, and say companions, and the work of the people of the city and others. The study also reached the diversity of educational institutions among jurists such as mosques, kateebats, houses of scholars, schools, shops, readers and hospitality. The curriculum also varied, and there were curricula for the boys' books, and curricula for the higher stage for the preparation of jurists. The methods of teaching in the school of jurisprudence also varied, such as the way of listening, memorizing, dictating, and the method of difference and accompaniment, and the method of question and answer and others. It is also the results that the scholars of the school of jurisprudence and its scholars contributed to many educational opinions through the different centuries such as Abu Hanifa, Ibn Sahnoun, Al-Mawardi, Ibn Taymiyyah and others, and thus took the lead in modern education in many educational issues.
 

الكلمات الرئيسية